بین الملل

مذاکره درباره ساخت خط آهن «ترمذ-کابل-پیشاور» به سال آینده موکول شد

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ازبکستان اظهارداشت سال آینده میلادی در مورد ساخت خط آهن ترمذ-کابل-پشاور با سرمایه‌گذاران خارجی مذاکره خواهد کرد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حکمت‌الله عبیدالله‌اف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ازبکستان گفت حجم تخمینی حمل و نقل از طریق خط آهن ترمذ-کابل-پیشاور برای نخستین بار می‌تواند به 3 میلیون تن و تا سال 2030 به بیش از 15 میلیون تن در سال افزایش یابد.

وی افزود: خط آهن پیش‌بینی‌شده امکان ایجاد کوتاه‌ترین کریدور ترانزیتی را فراهم می‌کند که بزرگترین بازارهای جنوب شرقی آسیا را با بازارهای کشورهای مستقل مشترک المنافع، چین و اروپا متصل می‌کند.

عبیدالله اف با اشاره به فواید این خط آهن گفت ده‌ها ذخایر معدنی واقع در مرکز افغانستان در گردش اقتصادی قرار می‌گیرند، بیش از 5 میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود و مشاغل جدید از جمله مشاغل مربوط به حمل و نقل ریلی در حال شکل گیری است.

این مقام ازبکستانی بیان داشت: اجرای پروژه این خط آهن باعث کاهش 30 تا 40 درصدی زمان و هزینه حمل بار خواهد شد.

گفتنی است که کل هزینه برآوردشده این پروژه 4.6 میلیارد دلار است که مدت اجرای پیش‌بینی شده آن 5 سال است. خط آهن جدید 10 شهر ازبکستان، افغانستان و پاکستان را به هم متصل و به بزرگراه اصلی لجستیک حمل و نقل منطقه تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/.

 
 

منبع خبرگزاری تسنیم

آگهی
دکمه بازگشت به بالا