بین الملل

مسکو: بحران کنونی در روابط روسیه و آمریکا ممکن است خطرناک تر از جنگ سرد باشد


معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد بحران کنونی در روابط این کشور و ایالات متحده ممکن است حتی خطرناک‌تر از وضعیتی باشد که دو کشور در دوران جنگ سرد تجربه کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس «گفت‌وگوی فورت راس» گفت بحران کنونی در روابط روسیه و ایالات متحده ممکن است حتی خطرناک‌تر از وضعیتی باشد که کشورها در دوران جنگ سرد تجربه کردند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، این دیپلمات ارشد روس که به صورت مجازی صحبت می‌کرد، افزود: اجازه دهید صراحتاً به شما دوستان و همکاران بگویم که طبق قضاوت ما، آنچه اکنون در روابط دوجانبه خود بین روسیه و ایالات متحده می‌بینیم را می‌توان به عنوان یک بحران بسیار سخت و چالش برانگیز توصیف کرد، احتمالاً تا حدی که از به نوعی بدترین وضعیتی که هر دو کشور در دوران جنگ سرد تجربه کردند، فراتر رود. اکنون ابهام زیادی پیرامون همه این‌ها وجود دارد و این کاملاً خطرناک است.

وی تأکید کرد: و ممکن است خطرناک‌تر باشد زیرا در آن زمان چارچوب‌های روشن و قوانین مشخصی وجود داشت. اکنون، ابهام زیادی پیرامون همه این‌ها وجود دارد و این کاملاً خطرناک است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه درباره گفت‌وگوهای ثبات راهبردی بین روسیه و آمریکا گفت این گفت‌وگوها طی هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت.

روسای‌جمهور روسیه و ایالات متحده جریان دیدار در ژنو در ماه ژوئن، توافق کردند که رایزنی‌های ثبات استراتژیک را از سر بگیرند. از آن زمان تاکنون دو دوره در ۲۸ جولای و ۳۰ سپتامبر برگزار شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا گفت‌وگوی روسیه و آمریکا در مورد ثبات استراتژیک می‌تواند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد، پاسخ مثبت داد.

دیدار ماه ژوئن بین بایدن و پوتین اولین دیدار آن‌ها به عنوان سران آمریکا و روسیه و همچنین اولین نشست سران دو کشور از سال ۲۰۱۸ بود. رهبران دو کشور در بیانیه مشترک خود تأکید کردند که طرفین در نظر دارند گفت‌وگوی دوجانبه جامعی را در مورد ثبات استراتژیک آغاز کنند که بسیار مهم و اساسی خواهد بود. علاوه بر این، مسکو و واشنگتن قصد دارند رایزنی‌هایی را در مورد امنیت سایبری، مبادله زندانیان و کنترل تسلیحات آغاز کنند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در جریان گفت‌وگو با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در رم، دستورکار تماس‌های بیشتر روسیه و آمریکا را در بالاترین سطح مورد بحث قرار داد.

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با «روسیا-۱» افزود: «من یک گفت‌وگوی کوتاه اما مفید با رئیس‌جمهور بایدن داشتم که بهترین درودها را به ولادیمیر پوتین رساند و بر تعهد خود برای تماس‌های بیشتر (بین آمریکا و روسیه) تاکید کرد».

سرگئی لاوروف افزود: « (ما) همچنین به طور خلاصه در مورد چگونگی ایجاد این تماس‌ها در آینده قابل پیش‌بینی صحبت کردیم. من (درباره دیدارم با بایدن) به رئیس‌جمهور (روسیه) گزارش داده‌ام و فکر می‌کنم برای تهیه پیش‌نویس برنامه‌های بعدی ما مفید باشد».

دیدار دیپلمات اشد مسکو با عالی‌ترین مقام واشنگتن در شرایطی انجام شده که تنش‌ها در روابط آمریکا و روسیه همچنان خبرساز است.

روز شنبه (هشتم آبان ماه) سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که واشنگتن درخواست‌هایی را برای خروج ۵۵ نفر از دیپلمات‌ها،کارکنان اداری و فنی سفارت و کنسولگری روسیه در آمریکا طی ماه‌های آینده مطرح کرده است.

انتهای پیام/ص


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا