بین الملل

مصر قاطعانه از منافع ملی خود در پرونده سد النهضه حراست می کند

وزیر خارجه مصر از عزم راسخ قاهره برای حراست از منافع این کشور در ارتباط با پرونده جنجالی سد النهضه با تمام ابزارهای موجود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر اظهار داشت در صورتی که بر سر آبگیری سد النهضه توافقی حاصل نشود، مصر از تمام ابزارهای در دسترس خود برای حراست از منافع خود استفاده خواهد کرد.

شکری روز پنج شنبه پس از نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد پرونده سد النهضه اظهار داشت که «مصر به اصول و اهداف منشور سازمان ملل پایبند است، اما همزمان، مصر منافع شهروندان خود، معیشت آنها را به رسمیت شناخته و با تمام ابزارهای موجود و در دسترس خود از آنها دفاع خواهد کرد».

شکری گفت که وی انتظار دارد شورای امنیت برای سوق دادن مصر، اتیوپی و سودان به سمت دستیابی به یک توافقنامه الزام آور قانونی برای تنظیم عملیات آبگیری این سد با آب، از دیپلماسی پیشگیرانه استفاده کند.

مصر همواره درصدد پیشبرد توافقی با اتیوپی بر سر سد النهضه جهت حفظ سهم خود از آبهای رود نیل است. مقامات قاهره می گویند که آبگیری سد النهضه باعث بروز خشکسالی و جاری شدن سیل می شود.

این در حالی است که اتیوپی از سال ۲۰۱۱ در حال اجرای یک پروژه بزرگ برای ساخت سد بر روی رود نیل است- سدی که انتظار می رود بزرگترین نیروگاه برق هیدروالکتریک در قاره آفریقا باشد- اما مصر و سودان نسبت به اثرات سوء این سد بر امنیت آبی خود بیمناک هستند.

روز دوشنبه، وزارت آبیاری مصر اعلام کرد که از جانب دولت اتیوپی اطلاعیه ای دریافت کرده مبنی بر اینکه مراحل آبگیری سد را آغاز کرده است، اقدامی که با اعتراض قاهره روبرو شده و ادعا می کند که خلاف قوانین بین الملل است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا