بین الملل

ممکن است خلبانان افغان به پایگاه آمریکا منتقل شوند

همزمان با فشار طالبان بر ازبکستان مبنی بر تحویل دادن خلبانان افغان که در پی تسلط این گروه بر کابل، به آنجا گریختند، رسانه ها از احتمال انتقال آنها به پایگاه نظامی آمریکا در قطر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «وال استریت ژورنال» در خبری اعلام کرد که خلبانان نیروی هوایی افغانستان که پس از تسلط طالبان بر کابل در اواسط ماه آگوست (مرداد)، به ازبکستان فرار کردند، به احتمال زیاد به پایگاه نظامی آمریکا در دوحه پایتخت قطر منتقل می‌شوند که در آنجا روند ادامه سفرشان مشخص خواهد شد.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارشش آورده است که طالبان وعده عفو به مقامات دولتی و اعضای ارتش را داده است اما خلبانان افغان هنوز نگران امنیت خود هستند و طالبان نیز دولت ازبکستان را برای تحویل خلبانان تحت فشار گذاشته است.

هنوز مشخص نیست که آیا این خلبانان سرانجام به آمریکا منتقل خواهند شد یا خیر.

مطابق گزارش این روزنامه، در حال حاضر ۴۶ هواپیما در ازبکستان وجود دارد که از افغانستان به آنجا پرواز کرده‌اند. همچنین خلبانان، خدمه و خانواده‌های آنها که در مجموع ۵۸۵ نفر هستند نیز در آنجا حضور دارند.

«سهیل شاهین» سخنگوی طالبان از خلبانان خواسته است که به افغانستان بازگردند چرا که این کشور برای بازسازی خود به مردمش نیاز دارد.

پیشتر و همزمان با شروع اعلام عملیات خروج نظامیان آمریکایی و بیگانه از افغانستان، درگیری‌ها بین نیروهای دولت سابق این کشور و طالبان بر سر به دست گرفتن قدرت آغاز شد که در نهایت طالبان با تصرف کابل مدعی قبضه کامل قدرت شد و در پی این اقدام «اشرف غنی» رئیس جمهور سابق افغانستان نیز از این کشور گریخت.

بسیاری از افراد ارتش افغانستان از جنگیدن در برابر طالبان خودداری کردند و به کشورهای همسایه گریختند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا