بین الملل

میراث شوم داعش در عراق؛ 600 هزار آواره هنوز به خانه‌هایشان بازنگشته‌اند


رئیس‌جمهور عراق گفت که 600 هزار آواره همچنان در اردوگاههای مختلف این کشور در شرایط بسیار نامناسبی به سر می‌برند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عبداللطیف الرشید» رئیس‌جمهور عراق امروز (یکشنبه) با استقبال از «عبد الله الدردری» معاون دبیرکل سازمان ملل و مدیر دفتر منطقه‌ای کشورهای عربی برنامه توسعه سازمان ملل، با او در خصوص مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی عراق به گفت‌و‌گو نشست.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع) رئیس‌جمهور عراق در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط میان بغداد و سازمان ملل و بخش‌های مختلف آن، گفت که این روابط باید در راستای اهداف تعیین شده و حمایت از عراق برای حل مشکلات مربوط به آوارگان و توسعه اقتصادی، گسترش یابد.

او گفت:‌ «در پرونده آوارگان باید اقدامات عملی صورت گیرد، به شکلی که نتایج این اقدامات ملموس باشد؛ نزدیک به ۶۰۰ هزار آواره در شرایط بسیار پیچیده و دشواری زندگی می‌کنند و در واقع هیچ خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود. این پرونده باید با بازگرداندن آن‌ها به مناطق مسکونی خودشان، بسته شود».

عبداللطیف الرشید، در این خصوص به وجود ظرفیت‌های ملی عراق و توانایی‌های عملی این کشور اشاره کرد و گفت که سازمان ملل و بخش‌های زیر مجموعه آن می‌توانند از این امکانات بهره ببرند.

رئیس‌جمهور عراق، سپس وحدت سیاسی میان گروههای عراقی و سرعت بخشیدن به بازسازی مناطق آسیب دیده را لازمه حل این معضل عنوان کرد.

با یورش داعش در سال ۲۰۱۴ بیش از شش میلیون عراقی مجبور به ترک خانه خود شده و پس از یک دوره سرگردانی در اردوگاهها ساکن شدند.

اعلام رقم ۶۰۰ هزار آواره از سوی رئیس‌جمهور عراق در حالی است که پیش از این منابع رسمی و غیر رسمی ارقام بسیار بیشتری از این را اعلام کرده‌اند. از ۹۰۰ هزار نفر تا بیش از یک میلیون نفر ارقامی است که مقامات اقلیم کردستان عراق به آن اشاره دارند. کردستان عراق بیش از ۹۰ درصد اردوگاههای آوارگان را در خود جای داده است.

در این راستا «حسن کلاری» مدیر مرکز هماهنگی مدیریت بحران در اقلیم کردستان ماه گذشته گفت که روزانه فقط هشت خانواده از اردوگاهها خارج شده و به شهر و روستای خود باز می‌گردند.

به گفته او عدم وجود زیرساخت‌ها و عدم تکمیل بازسازی مناطق آسیب دیده و همچنین افزایش هزینه‌های زندگی و نبود کار موجب شده است تا خانواده‌ها ماندن در اردوگاهها را ترجیح بدهند.

بهره‌برداری‌های سیاسی از دیگر عواملی است که موجب شده با وجود گذشت شش سال از نابودی خلافت داعش، اما همچنان پرونده آوارگان باز بماند. در این خصوص «ایوان فائق» وزیر مهاجرت عراق دو ماه پیش در یک برنامه تلویزیونی گفت که حزب دموکرات کردستان عراق از موضوع آوارگان بهره‌برداری سیاسی می‌کند و ساکنان این اردوگاهها را تهدید می‌کند که اگر به این حزب رأی ندهند، دیگر امکاناتی برای آن‌ها تهیه نخواهد شد.


کودکان اصلی‌ترین قربانیان اردوگاههای آوارگان هستند

 

عبداللطیف الرشید در بخش دیگری از رایزنی‌های خود با این مقام سازمان ملل، او را به بازدید از وزارتخانه‌های منابع آبی، کشاورزی، برق و تالاب‌های جنوب عراق و آگاهی از نیازها و تبادل دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها برای بهبود شرایط در این زمینه دعوت کرد.

وی همچنین در این دیدار به بحران آب در عراق اشاره کرد و آن را به عدم مدیریت و همچنین سیاست آبی همسایگان عراق مربوط دانست.

پایان پیام /م


آگهی
دکمه بازگشت به بالا