بین الملل

نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند، «کامالا هریس» فاقد صلاحیت ریاست جمهوری است


به گفته نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی‌ و ۶۰ درصد حامیان احزاب مستقل در این کشور، «کامالا هریس» نفر دوم دولت جو بایدن، فاقد صلاحیت برای ریاست جمهوری است.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نتیجه نظرسنجی موسسه آمریکایی «راسموسن» که روز دوشنبه (دیروز) منتشر شد، از تردیدهای جدی و اختلاف نظر مردم این کشور درباره صلاحیت کامالا هریس نفر دوم دولت جو بایدن برای تصدی منصب ریاست جمهوری حکایت دارد.

بنا بر گزارش راشا تودی،  طبق نتیجه این نظرسنجی نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی‌ و ۶۰ درصد حامیان احزاب مستقل در آمریکا، معاون رئیس‌جمهور این کشور را فاقد صلاحیت برای تصدی ریاست جمهوری می‌دانند.

طبق این نظرسنجی، ۴۱ درصد از رای دهندگان آمریکایی تاکید کردند که کامالا هریس برای عهده دار شدن مسئولیت‌های ریاست جمهوری، «اصلا هیچ صلاحیتی ندارد» و ۹ درصد هم گفتند که او «آنقدرها صلاحیت ندارد».

موسسه راسموسن اعلام کرد که این نظرسنجی ۱۹ و ۲۰ آوریل (۳۰ و ۳۱ فروردین) از هزار نفر از بزرگسالان آمریکایی انجام شده است.

۷۴ درصد از جمهوری‌خواهان شرکت کننده در این نظرسنجی اعلام کردند که از نظر آنها کامالا هریس فاقد صلاحیت لازم برای ریاست جمهوری است.

 ۴۸ درصد از حامیان احزاب مستقل گفتند که معاون کنونی رئیس‌جمهور آمریکا «اصلا هیچ صلاحیتی ندارد» و نظر ۱۲ درصد از آنها هم این است که خانم هریس «آنقدرها صلاحیت ندارد».

دموکرات‌های شرکت کننده در این نظرسنجی، نظر بهتری درباره معاون جو بایدن ابراز کردند. تنها ۱۸ درصد از دموکرات‌ها گفتند که هریس فاقد صلاحیت برای ریاست جمهوری است و ۱۵ درصد تاکید کردند که او «اصلا هیچ صلاحیتی ندارد».

نتیجه نظرسنجی راسموسن نشان می‌دهد، ۴۶ درصد از رای دهندگان آمریکایی نظر مطلوبی به کامالا هریس دارند اما ۵۱ درصد نظر نامطلوبی از نفر دوم دولت بایدن دارند و نظر ۴۳ درصد هم درباره او «بسیار نامطلوب» است.

راشا تودی در ادامه گزارش خود نوشت: «نظرسنجی درباره آمادگی هریس برای ریاست جمهوری به دلیل اینکه بسیاری از آمریکایی‌ها بعید می‌دانند بایدن از نظر فیزیکی و ذهنی قادر به پایان دادن به دور اول چهار ساله ریاست جمهوری باشد، از اهمیت برخوردار است».

نظرسنجی اواخر ماه آگوست(اوایل شهریورماه ۱۳۹۹) راسموسن نشان داد که ۵۹ درصد از رای دهندگان آمریکایی معتقد بودند بایدن در صورت در پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، قادر نیست چهار سال ریاست جمهوری خود را به پایان برساند. نکته قابل تامل در این نظرسنجی این بود که ۴۹ درصد از دموکرات‌ها هم همین نظر را داشتند.

راسموسن در نظرسنجی ماه مارس (اوایل فروردین) درباره اینکه آیا بایدن در حال حاضر مسئول اتخاذ تصمیمات روزانه مهم دولت آمریکا است، سوال کرده بود. نتیجه این نظرسنجی نشان داد که حدود ۵۰ درصد از آمریکایی‌ها معتقد بودند که بایدن اداره حکومت را در دست دارد و حدود ۵۰ درصد هم این نظر را نداشتند.

جو بایدن که هم اکنون ۷۸ ساله است، چندی قبل در پاسخ به یک سوال درباره اینکه آیا در سال ۲۰۲۴ برای دور دوم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد یا نه گفته بود که برای انتخابات نامزد خواهد شد.

در صورت شرکت بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و پیروزی او، دوره دوم او تا سال ۲۰۲۸ که بایدن ۸۶ ساله خواهد شد، ادامه می‌یابد.

انتشار نظرسنجی تازه در آمریکا درباره کامالا هریس معاون رئیس‌جمهور این کشور در شرایطی انجام شده که به دنبال گاف‌های خبرساز بایدن بازار اظهارنظرها درباره وضعیت سلامت جسمی و ذهنی رئیس‌جمهور آمریکا همچنان داغ است.

در اوج کارزار مقدماتی نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، «فِرِد هِگِن» روانپزشک نروژی با بررسی رفتارها و اظهارات جو بایدن در محافل عمومی اعلام کرده بود که اختلال‌های شناختی او نشان می‌دهد که بایدن احتمالا از زوال عقلی رنج می‌برد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا