بین الملل

هند با آن دسته از طالبان که خواهان صلح هستند گفتگو کند

سفیر افغانستان در هند با اشاره به پیام های رد و بدل شده میان طالبان و هند اعلام کرد که انتظار می رود دهلی در ارتباطش با این گروه، عناصر صلح جو و باورمند به قانون اساسی افغانستان را برگزیند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «فرید مامون زی» سفیر افغانستان در هند می گوید دولت دهلی باید با آن دسته از رهبران طالبان که مایل به آشتی هستند و به روند یکپارچگی مجدد و چارچوب دموکراتیک قانون افغانستان باور دارند؛ گفتگو کند.

مامون زی در مصاحبه با «پرینت» هند گفت: «ما خواهان ارسال پیام های روشن هند به آن دسته از عناصر طالبان هستیم که آشتی پذیر هستند، به روند بازگشت به جامعه افغانستان و یکپارچگی مجدد باور دارند و می خواهند بخشی از جریان اصلی سیاسی افغانستان باشند».

وی در ادامه اظهاراتش گفت: «ما از پیام های هند به طالبان، قطع رابطه با گروه های تروریستی منطقه، ترک خشونت و اینکه به طالبان گفته شود که منافع ۲۰ سال گذشته را حفظ کنند و به چارچوب قوانین دموکراتیک باور داشته باشند، استقبال می کنیم».

اظهارات سفیر افغانستان در هند اشاره به خبر روز سه شنبه هند مبنی بر ارتباط این کشور با «ذی نفعان مختلف» در افغانستان دارد.

«آریندام باگچی» سخنگوی وزارت امور خارجه هند در این رابطه گفته بود: «هند از هر گونه ابتکار عمل برای صلح حمایت می کند و به پیشرفت و بازسازی افغانستان تعهد بلند مدت دارد. در این زمینه، ما با طرفین دخیل از جمله کشورهای منطقه در تماس می مانیم».

توضیحات وزارت امور خارجه هند پس از آن ارائه شد که گزارش هایی از گفتگوی مخفیانه هند با طالبان در قطر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با خروج ادعایی نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، تحولاتی در زمینه رقابت بر سر گرفتن قدرت و کنترل اوضاع در این کشور میان طالبان و دولت افغانستان به چشم می خورد و مقامات کابل نگران قدرت گیری و تسلط طالبان بر افغانستان و روابط و گفتگوهای کشورهای منطقه با این گروه هستند.

گروه طالبان اخیراً در پیشروی‌های سریع خود در روزهای گذشته بیش از ۵۰ شهرستان را تحت کنترل خود درآورده تا آنجا که این امر به نگرانی‌ها در مورد احتمال شکست نیروهای دولتی دامن زده است.

اعضای مجلس نمایندگان افغانستان نیز در همین راستا خواهان قانونمند شدن نیروهای «خیزش مردمی» برای مقابله با طالبان شده اند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا