بین الملل

پادشاه اردن صلح پایدار میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها را خواستار شد

پادشاه اردن افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به صلحی پایدار میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر اساس راه‌حل دوکشوری را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، دفتر پادشاهی اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد که عبدالله دوم، پادشاه این کشور در دیدار با ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان که سفری به امان داشته، به بررسی آخرین تحولات منطقه و در راس آن مساله فلسطین پرداخت.
طبق این بیانیه، عبدالله دوم بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای رسیدن به صلحی فراگیر و دائمی بر اساس راه‌حل دوکشوری و شامل تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ و پایتختی قدس شرقی تاکید کرد و گفت: اردن بر اساس قیمومیت خود بر مقدسات اسلامی و مسیحی شهر قدس، تمام تلاش خود را برای استمرار حمایت از این مقدسات و نظارت بر آنها انجام می‌دهد.
پادشاه اردن با تاکید بر اهمیت حمایت از هویت مسیحی در این منطقه اظهار کرد: هویت مسیحی بخش اصلی بافت منطقه خاورمیانه و آینده آن است.
مسجد الاقصی بر اساس توافقنامه صلح “وادی عربه” که سال ۱۹۹۴ میان امان و تل‌آویو امضا شد، تحت قیمومیت اردن قرار دارد اما رژیم صهیونیستی به اقدامات خود در هتک حرمت مسجد الاقصی که ادامه می‌دهد.
فلسطینی‌ها تاکید دارند بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی که اشغال شهر قدس در سال ۱۹۶۷ و الحاق آن به اراضی اشغالی در سال ۱۹۸۱ را به رسمیت نمی‌شناسند، قدس شرقی پایتخت کشور مستقل فلسطین است.
طبق بیانیه یاد شده، در این دیدار نخست وزیر گرجستان برای قدردانی از نقشی که پادشاه اردن در تقویت روابط دو کشور ایفا می‌کند و نیز تلاش‌های او برای برقراری صلح منطقه‌ای و بین‌المللی، نشان عالی گرجستان را از طرف سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان به عبدالله دوم اعطا کرد.
همچنین دو طرف در این دیدار درباره شرایط اوکراین و پیامدهای آن بر دو موضوع غذا و انرژی و نیز راه‌های همکاری با طرف‌های بین‌المللی برای ایجاد راه‌حل‌هایی جهت کاهش پیامدهای این بحران منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کردند.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا