بین الملل

پاکستان روابط خود را با مشاور امنیت ملی افغانستان قطع کرد

وزیر خارجه پاکستان می گوید که وزارت خانه تحت امرش، روابط خود را با «حمدالله محب» مشاور امنیت ملی افغانستان، به دلیل اهانت وی به دولت اسلام آباد، قطع کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جمهور، شاه محمود قریشی وزیرخارجه پاکستان خطاب به حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان گفت: به عنوان وزیر خارجه پاکستان می‌خواهم بگویم که تا زمانی که جلو بدزبانی تان را نسبت به اسلام آباد نگیرید، هیچ پاکستانی با شما صبحت نخواهد کرد و دست‌تان را نخواهد فشرد.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان ماه گذشته در جریان سفرش به ولایت ننگرهار، به انتقاد تند از پاکستان پرداخت و گفت که این کشور هیچ عزت و افتخاری ندارد. محب همچنین گفت که اقوام پاکستان ازجمله پشتون‌ها و بلوچ‌ها دل خوشی از اسلام آباد ندارند و به خاطر حق شان می جنگند.

به دنبال اظهارات محب، برخی منابع حکومت پاکستان گفتند که از این پس اسلام‌آباد هیچ تعامل دو جانبه با مشاور امنیت ملی افغانستان نخواهد داشت و افزودند که اسلام آباد از بابت این موضوع به دولت کابل شدیداً اعتراض کرده است.

تا قبل از اظهارنظر رسمی وزارت خارجه پاکستان، حمدالله محب گفته بود: هنوز این تصمیم (قطع رابطه) به دولت افغانستان ابلاغ نشده است. از پاکستان انتظار نمی‌رود چنین اقدام غیر دیپلماتیکی را انجام دهد. دولت کابل و دفتر مشاور امنیت ملی افغانستان تا کنون درباره اظهارات قریشی چیزی نگفته اند.

ادعا می شود که پاکستان نفوذ سیاسی زیادی روی طالبان دارد و می تواند در مجاب کردن این گروه به ادامه مذاکرات صلح دخیل باشد. قریشی پیشتر گفته بود که عناصری در داخل افغانستان مانع از به ثمر رسیدن تلاش ها در راستای برقراری صلح پایدار می شوند.

تنش در رابطه اسلام آباد- کابل در حالی است که روز گذشته، عمران خان نخست وزیر پاکستان در گفتگو با رویترز، از تلاش اسلام آباد برای حصول راه حل سیاسی در افغانستان پیش از خروج نیروهای بیگانه از این کشور خبر داد.

قرار است آمریکا و متحدان ناتو تا ۱۱ سپتامبر، همه نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج کنند. به گفته عمران خان، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان احساس می‌کند که پیروز جنگ شده و به راحتی زیر بار مصالحه نمی رود.

عمران خان همچنین تبعات تداوم جنگ داخلی افغانستان را به ویژه از بابت بحران پناهجویان، برای اسلام آباد سنگین ارزیابی کرد. وی همچنین از همکاری های آتی با هر دولتی خبر داد که با آرای مردم افغانستان اداره امور را به دست بگیرد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا