بین الملل

پس‌لرزه‌های شکست در ویرجینیا؛ دموکرات‌ها انتخابات ۲۰۲۲ آمریکا را می‌بازند؟


شکست دموکرات‌ها در انتخابات فرمانداری ویرجینیا و عملکرد ضعیف آن‌ها در ایالت نیوجرسی لرزه در بین حزب دموکرات‌ها به وجود آورده است که احتمالاً در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره ۲۰۲۲، کنترل کنگره را از دست بدهند.

به گزراش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عملکرد ضعیف نامزدهای دموکرات در انتخابات فرمانداری ایالات «نیوجرسی» و «ویرجینیا» باعث ایجاد حس وحشت در میان دموکرات‌هایی شده است که اکنون اکثریت مجلس سنا و مجلس نمایندگان را در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ در خطر جدی می‌دانند.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل»، در ویرجینیا، ایالتی که بایدن یک سال پیش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با اختلاف ۱۰ درصد پیروز شد، دموکرات‌ها شاهد شکست «تری مک آلیف» فرماندار پیشین در این ایالت بودند و این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که وی چندین ماه پیش پیشتاز بوده است.

در نیوجرسی نیز، عملکرد بسیار مقتدرانه «جک سیاتارلی» عضو جمهوری‌خواه مجلس ایالتی در مقابل «فیل مورفی» فرماندار دموکرات‌ این ایالت بسیار غیرقابل پیش‌بینی بود به طوریکه دموکرات‌ها انتظار داشتند که مورفی خیلی راحت سیاتارلی را شکست دهد اما این در حالی است که مورفی با اختلاف بسیار اندک توانست در سمت خود ابقا شود.

طبق گزارش هیل، به دنبال عملکرد بسیار ضعیف نامزدهای دموکرات، جمهوری خواهان بلافاصله موضعی تهاجمی گرفتند و از تلاش خود برای شکست دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای و کسب کرسی در مجلس نمایندگان خبر دادند.

کوین مک کارتی، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا اعلام کرد که احتمالاً حزب وی بتواند در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، ۶۰ کرسی را از آن خود کند.

جمهوری‌خواهان برای به دست آوردن اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به تنها پنج کرسی نیاز دارند و اگر بتوانند یک کرسی در سنا به دست‌ آورند، می‌توانند در نهایت کنترل هر دو مجلس سنا و نمایندگان یا همان کنگره را به دست آورند و بر دموکرات‌ها غلبه کنند که پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا و علمکرد مقتدرانه آن‌ها در ایالت نیوجرسی، هدف سلطه جمهوری‌خواهان بر کنگره آمریکا در دسترس این حزب قرار گرفته است.

«دیو واسرمن» تحلیلگر آمریکایی در پیامی در توییتر در تحلیل نتیجه انتخابات فرمانداری آمریکا نوشت: «نتایج روز سه‌شنبه با محیط سیاسی که در آن جمهوری‌خواهان به راحتی در انتخابات ۲۰۲۲، کنترل سنا و مجلس نمایندگان را بازپس می‌گیرند، سازگار است».

دموکرات ها به دلیل داشتن نقشه انتخاباتی مطلوب، نسبت به حفظ کنترل سنا در سال ۲۰۲۲ اطمینان بیشتری داشتند. ۲۰ کرسی تحت کنترل جمهوری‌خواهان، از جمله در پنسیلوانیا و ویسکانسین، که بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ در هر دو آن پیروز شد، در حال تعیین بازی هستند اما میزان محبوبیت بایدن رو به کاهش است و نتیجه این مسئله در شکست مک آلیف در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا نمود پیدا کرد.

«باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی در تحلیل شکست دموکرات‌ها در انتخابات فرمانداری آمریکا گفت که به واسطه مسائل اقتصادی، خستگی مردم از کووید-۱۹ و عدم رسیدگی به جوامع اقلیت‌ها به شکلی مناسب، نتیجه ناامیدکننده‌ای برای دموکرات‌ها رقم خورد.

«دیک دوربین» نماینده دموکرات سنا هشدار داد که اگر دموکرات‌ها از شکست سیاسی در ویرجینیا درس نگیرند، اکثریت حزب او در سنا در معرض خطر است.

بر اساس این گزارش، خاطرات مربوط به سال ۲۰۰۹ که در آن دموکرات‌ها در رقابت‌های فرمانداری ویرجینیا و نیوجرسی متحمل شکست شدند و ۶۳ کرسی مجلس نمایندگان و ۶ کرسی سنا را در انتخابات میان‌دوره‌ای در سال ۲۰۱۰ از دست دادند، این حس رو به رشد اضطراب را در بین دموکرات‌ها بیشتر تقویت می‌کند.

برخلاف دموکرات‌ها، گزارش‌ها نشان می‌دهد که امید و اعتماد به نفس در بین جمهوری‌خواهان رو به افزایش است به طوریکه «جان تون» رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان سنا روز سه‌شنبه گفت که جو برای دستاوردهای بزرگ جمهوری‌خواهان بسیار مساعد است.

طبق این گزارش، برخی نمایندگان کنگره بر این باورند که شکست‌ دموکرات‌ها در انتخابات فرمانداری آمریکا نشان‌دهنده کاهش تمایل به دموکرات‌ها است.

شبکه بی بی سی در گزارشی در خصوص شکست دموکرات‌ها در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیا نوشت که در حالی که بایدن سال گذشته در همین روزها توانسته بود ترامپ را در ویرجینیا شکست دهد، نامزد جزب جمهوری خواه برای پست فرمانداری ایالت ویرجینیا موفق شد در رقابتی نزدیک رقیب دموکرات خود را شکست دهد.

طبق این گزارش، بسیاری از ناظران، انتخابات ویرجینا را سنگ محکی برای میزان رضایت مردم از عملکرد دولت جو بایدن در یک سال گذشته دانسته بودند و به همین دلیل نتیجه امروز را شکستی بزرگ برای حزب دموکرات ارزیابی کردند.

انتهای پیام/ص


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا