بین الملل

پوتین: مخالف پذیرش و اسکان پناهندگان افغان در آسیای مرکزی هستیم


رئیس‌ جمهور روسیه گفت: مسکو مخالف اسکان و پذیرش پناهندگان افغانستان در آسیای مرکزی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه گفت: روسیه مخالف استقرار پناهندگان افغان در آسیای مرکزی است چون با بهره برداری از رژیم لغو روادید در بین آنان شبه نظامیان می‌توانند وارد قلمرو روسیه شوند.  

وی افزود: الان موضوع مورد توجه افغانستان است که این موضوع به امنیت ما ارتباط مستقیم دارد.

پوتین تاکید کرد: کشورهای غربی اصرار دارند پناهندگان افغان تا موقع دریافت روادید به آمریکا و دیگر کشورها در کشورهای آسیای مرکزی مستقر شوند.

رئیس‌ جمهور روسیه ادامه داد: پس، این کشورها می‌توانند پناهندگان را بدون روادید به کشورهای مجاور ما اعزام کنند، ولی خودشان نمی‌خواهند بدون روادید از ایشان پذیرایی کنند. این یک برخورد تحقیر آمیز نسبت به حل و فصل این موضوع است.  

به گفته وی، این موضوع در نشست روسای کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی و دیگر قالب‌ها بررسی خواهد شد.

پوتین گفت: فکر کنید، پناهندگان وارد این کشورها شدند. ما از کجا می‌فهمیم که در بین این پناهندگان چه کسانی هستند. آنها می‌توانند هزار یا صد هزار و ممکن است میلیون‌ها نفر باشند. ما با هم پیمانان نزدیک و همسایگان هیچ محدودیت روادیدی نداریم، ولی هزارها کیلومتر مرز مشترک داریم. آنها با هر وسیله‌ای حتی سوار ماشین و حتی با احشام می‌توانند از طریق صحرا راهی شوند. در این صورت ما چه کار می‌توانیم انجام دهیم.  

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم شبه نظامیان دوباره به عنوان پناهنده در کشور ما حضور یابند. ما نمی‌خواهیم در کشور ما حوادث سال های ۹۰ و اواسط سال‌های ۲۰۰۰ که در حقیقت در قفقاز شمالی اقدامات نظامی صورت گرفت، تکرار شود.  

پیشتر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در دیدار پوتین با نمایندگان «روسیه واحد» گفته بود «طالبان» فعلا به وعده‌های خود مبنی بر توقف اقدامات نظامی و آغاز دیالوگ ملی در افغانستان عمل کرده و نخستین روابط خود را با نمایندگان نیروهای اصلی سیاسی کشور آغاز کردند.  

انتهای پیام/ح


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا