بین الملل

پیام کتبی «جو بایدن» به «قیس سعید» تحویل داده شد

یک هیأت آمریکایی ضمن سفر به تونس و دیدار با رئیس جمهور این کشور، نامه رئیس جمهور آمریکا را به «قیس سعید» تحویل داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رأی الیوم، یک هیأت آمریکایی به ریاست «جان ویتر» جانشین مشاور امنیت ملی کاخ سفید با «قیس سعید» رئیس جمهور تونس دیدار و پیام کتبی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره تحولات تونس را به او تحویل داد.

بر اساس این گزارش، رسانه های خبری اعلام کردند که باید در پیام مکتوب خود به قیس سعید درباره تحولات و حوادث امنیتی اخیر تونس سخن گفته است. فرستاده کاخ سفید در دیدار با قیس سعید خواستار تعیین هرچه سریعتر نخست وزیر جدید تونس شد.

جانشین مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: آمریکا متعهد به همکاری راهبردی با تونس است و از روند دموکراسی در این کشور حمایت می‌‎کند. رئیس جمهور تونس نیز با تاکید بر اینکه اقدامات اخیرش طبق قانون اساسی بوده است، اظهار داشت: این اقدامات بر اساس درخواست گسترده مردم صورت گرفت.

وی با بیان اینکه تعرض به حقوق مردم تونس را نمی‌تواند بپذیرد، تصریح کرد: پس از این اقدامات، تونس کشوری معتدل خواهد بود. اخیراً رئیس جمهور تونس اقدام خود در برکناری نخست وزیر و تعلیق پارلمان این کشور را مطابق با مفاد قانون اساسی دانست.

قیس سعید گفت: اقدام من کودتا نبود بلکه اجرای مفاد قانون اساسی بود. اوضاع در نهادهای دولت به حدی رسیده بود که دیگر قابل قبول نبود. وی افزود: من نمی‌خواهم حتی یک قطره خون ریخته شود، از مردم تونس می‌خواهم که آرامش خود را حفظ کرده و به اقدامات تحریک آمیز پاسخ ندهند. برخی قصد دارند انقلاب مردم را مصادره کرده و بر اراده ملت مسلط شوند.

سعید در دیدار با رهبران سندیکاها و نهادهای کارگری تونس با بیان اینکه تونس مراحل تاریخی و سختی را پشت سر می‌گذارد، افزود که وی بخاطر ملت مسئولیت کامل را خواهد پذیرفت. رئیس جمهور تونس ادامه داد: علیرغم هشدارهای مکرر، صبرمان تمام شد و کارد به استخوان رسید. در بسیاری از مناسبت‌ها می‌توانستم هر شخصی را برای تشکیل کابینه انتخاب کنم اما می‌دانستم که از مقبولیت اکثریت برخوردار نیست.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا