بازار

آمار دام سبک بین ۶۲ تا ۷۱.۱۶ میلیون رأس متغیر است

تعداد دام سبک موجود در بهره‌برداری‌های پرورش‌دهنده دام در کشور از ۶۲ تا ۷۱.۱۶ میلیون رأس در طول سال متغیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، آمار تعداد دام سبک با افزایش بارندگی و سبز بودن مراتع در حال بهبود است. به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در حال حاضر هر کیلو گرم دام سبک زنده ۳۰۰ هزار تومان است.

این در حالی است که ابتدای خرداد هر کیلو گرم دام سبک بین ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان معامله می‌شد. علت افزایش قیمت دام سبک به این برمی‌گردد، اگر سال‌های قبل به دلیل خشکسالی دامداران از اردیبهشت مبادرت به عرضه بره‌های کم وزن خود به بازار می‌کردند و معمولاً لاشه‌ها حدود ۱۰ کیلو گرم وزن داشتند در حال حاضر با شرایط مناسب بره‌ها در مراتع نگهداری می‌شوند تا به وزن مناسب برسند و سپس عرضه می‌شوند.

بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری اندازه‌گیری تعداد و تولیدات دام سبک ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که تعداد دام سبک موجود در بهره‌برداری‌های پرورش دهنده دام در کشور از ۶۲ تا ۷۱.۱۶ میلیون رأس در طول سال متغیر است.

همچنین طبق نتایج این طرح، کمترین تعداد گوسفند و بره موجود در دامداری‌های کشور با ۴۴.۹۸ میلیون رأس در فصل تابستان و بیشترین تعداد آن با ۵۳.۶۶ میلیون رأس در فصل بهار بوده و کمترین تعداد بز و بزغاله با ۱۵.۴۴ میلیون رأس در فصل تابستان و بیشترین تعداد با ۱۷.۵۰ میلیون رأس در فصل بهار بوده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا