موسیقی

جزییات ۲ نمایشگاه موزه هنرهای معاصر تشریح شد/ خوانش معاصر آثار

جزییات ۲ نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «نهان‌ بر عیان» و «پرسونا» تشریح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری بازگشایی نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر تهران با عنوان «نهان بر عیان» با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، شهریار حاتمی کیوریتور نمایشگاه «نهان بر عیان» و امیر راد کیوریتور نمایشگاه «پرسونا» سه‌شنبه ۱۱ خردادماه در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

هادی مظفری در ابتدای نشست عنوان کرد: نورپردازی مجسمه‌های موزه آغاز شده و طی یک ماه آینده درهای باغ‌مجسمه موزه به روی مخاطبان باز می‌شود و این باغ‌مجسمه افتتاح خواهد شد. این باغ‌مجسمه با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شد و بر اساس مصوبه هیأت مدیره زیباسازی تهران، قرار است ساختمان موزه نیز برای نورپردازی در اختیار آنها قرار بگیرد تا موزه به صورت نگینی در شب‌های تهران بدرخشد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال، ۷ نمایشگاه در موزه خواهیم داشت، افزود: در برنامه‌ریزی جدید، موزه هنرهای معاصر تهران در سال بین ۷ تا ۸ نمایشگاه را برگزار می‌کند که در زمان خود اطلاع‌رسانی خواهند شد.

مظفری بیان کرد: تا پایان تابستان، کانون موسیقی معاصر، معماری و شهر، نیو مدیا، دیزاین و سینماتک آغاز به کار می‌کنند. همچنین همانطور که وعده کرده بودیم از حدود یک سال و نیم پیش، آماده‌سازی شش جلد کتاب نفیس موزه در نیمه راه است؛ ۲ کتاب آماده شده و ۴ کتاب دیگر در دست چاپ است و مردادماه مراسم رونمایی این کتاب‌ها را شاهد خواهیم بود.

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز گفت: در رویکرد جدید موزه هنرهای معاصر تهران قرار گذاشتیم ۲ نمایشگاه به صورت همزمان در گالری‌های موزه افتتاح شوند. بر همین اساس، نمایشگاه اول با عنوان «نهان بر عیان» ۱۸ خردادماه و نمایشگاه دوم با عنوان «پرسونا» شامل مجموعه آثار اندی وارهول ۲۵ خردادماه افتتاح می‌شوند.

شهریار حاتمی دبیر نمایشگاه «نهان بر عیان» نیز درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه «نهان بر عیان»؛ مهندسی تصویر در نگارگری ایران، بر اساس پروژه پژوهشی من بود که درباره پیوند علم و هنر در سده ۸ تا ۱۱ هجری ایران است و به صورت تخصصی به نگارگری می‌پردازد. این نمایشگاه به صورت تخصصی روی هندسه تصویر کار می‌کند و هدف این بوده که هندسه‌دانان ایرانی چه کسانی بودند و نگارگران ایرانی از چه علمی در کارشان بهره می‌گرفتند.

وی تصریح کرد: این پژوهش مشخص کرد که دستور زبان مشترکی در بین هنرهای ایرانی وجود دارد که ریشه مشترک در علم هندسه دارند. این نمایشگاه در ابتدا با تاریخی تصویری از ۳۰۰ سال نقاشی ایران نمایش را بر اساس کتاب «جامع الطوایف» رشیدی شروع می‌کند و تا «شاهنامه شاه عباسی» پیش می‌رود. همچنین در نمایشگاه به حضور هندسه در نمایشگاه پرداختم که در ۶ لایه به نمایش گذاشته می‌شود.

حاتمی افزود: این نمایشگاه می‌تواند به هنرمندان شاخه‌های دیگر کمک کند چراکه این پروژه صد درصد فرهنگی و پژوهشی است.

امیر راد کیوریتور نمایشگاه «مروری بر آثار پرسونا» (شامل آثار اندی وارهول از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران) با بیان اینکه تعداد ۷ اثر از آثار اندی وارهول به نمایش گذاشته می‌شود، درباره این نمایشگاه گفت: برنامه موزه هنرهای معاصر تهران مبنی بر نمایش ۲ مجموعه آثار است که یکی از آنها پژوهشی است و بخش دیگر به نمایش گنجینه موزه می‌پردازد. در نمایشگاه پرسونا، قصد داشتیم خوانش دیگری از مجموعه آثار اندی وارهول را ارائه دهیم و خوانشی که پیشنهاد شد که عنوان آن «پرسونا» شد. پرسونا؛ مفهوم کلی تصویر انسان در موقعیت‌های گوناگون است یا ماسک و نقابی است که ما بر چهره می‌گذاریم.

وی توضیح داد: کلیت آثار این است که تکثیری از پرسوناهای اندی وارهول را نمایش دهیم که با خوانشی دیگر می‌توانیم به چهره واقعی او پی ببریم. در واقع خوانش این مجموعه به ما کمک می‌کند که لایه‌هایی از اندی وارهول را که می‌شناسیم کنار بگذاریم و به شناختی عمیق‌تر و دقیق‌تر از او برسیم.

در ادامه رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در پاسخ به اینکه به چه دلایلی پروژه پژوهشی «نهان برعیان» که نقطه تلاقی با هنر معاصر ندارد در موزه هنرهای معاصر برگزار می شود، گفت: تنها نهاد موزه‌ای که می‌تواند کار پژوهشی کند موزه هنرهای معاصر تهران است و باید این کار را انجام دهد، به همین دلیل وقتی آقای حاتمی این پروژه را به من پیشنهاد کرد سریع پذیرفتم چراکه ما به عنوان یک نهاد پژوهش‌محور موظف هستیم تا فضایی فراهم کنیم که هنرمندان بتوانند با سابقه بصری و نحوه دیدن ما در تاریخ هنری آشنا شوند و از آن استفاده کنند.

مظفری نیز در این باره توضیح داد: اینکه دغدغه‌مند هستید و پرسشگری دارید ارزشمند است. قبول دارم که موزه باید پویاتر و بانشاط‌تر از قبل باشد و امیدوارم این اتفاق بیفتد. موزه‌ها موجود زنده هستند و توقع‌ها باید بر اساس همین موضوع باشد.

وی درباره سیستم جدید اطفای حریق موزه هنرهای معاصر تهران توضیحاتی ارائه داد و تاکید کرد: راه‌اندازی سیستم اطفای حریق جدید موزه جزو وظایف طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به زودی اجرایی می‌شود.

امیر راد نیز در پایان عنوان کرد: کاری که ما اینجا انجام می‌دهیم خوانشی معاصر از آثار و یک دوره هنری است و تولید کتاب‌ها و جستارهایی درباره این موضوع نیز همگی نگاه معاصری را شکل می‌دهند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا