عکس و فیلم

بازگشت خشت‌ها به یزد

مردم یزد که از داشته‌های طبیعی همچون آب و زمین حاصل خیز محروم بودند به ناچار برای زندگی اولین کاری که باید انجام می‌دادند بدست آوردن آب بود تا بتوانند  شهری را برای زندگی و حیات در پهنه کویر ایجاد کنند. به همین منظور با خلاقیت، ذکاوت و سخت کوشی قنات را ابداع کردند. با این ابداع آب به شهر کویری آمد و آن موقع تنها داشته‌شان آب و خاک بود. شهرهای حاشیه کویر فاقد مصالح ارگانیک برای ساخت و ساز بودند. مردمان شهر با همین آب و خاک تمام ساختمان‌ها، برج و بارو، حسینیه‌ها، ساختار نظامی و سازهای آبی مثل آب انبار و آسیاب را ساختند. در طول این سال‌ها آنها یاد گرفتند که چگونه از عناصر اقیلم خودشان که آب، خاک و آفتاب است استفاده کنند. اولین سازه‌هایی که  در شهر یزد ساخته شده مربوط به قبل از اسلام  است که بیشتر ساختمان‌های آن از گل رس یعنی به صورت چینه ساخته شده است و بعد تکامل پیدا می‌کند. دانش بشر به جایی می‌رسد که بتواند از قالب‌هایی استفاده کند که سقف هم را بپوشاند. ابعاد خشت‌هایی که در دوره‌های ابتدایی زده می‌شد بسیار بزرگ بوده و فکر می‌کردند  که با خشت‌هایی با ابعاد بزرگ می‌توانند ساختمان‌ها را زودتر بالا ببرند. به مرور زمان کم کم تغییراتی در ابعاد و نوع خشت ایجاد شد. قالب‌های یکی، دوتایی، سه تایی و چند تایی. یکی از مهم ترین مراحل آماده‌سازی خشت ترکیب آب و خاک و میزان ورز دادن آن است. خشت معمولا در فضای باز زده می‌شود تا زیر نور آفتاب خشک شود. بیشترین حجم استفاده از خشت در بناهایی همچون  نارین قلعه میبد، برج و باروی یزد و قلعه ابرند آباد است. درمرمت بناهای تاریخی قبلا از آجر استفاده می شد ولی اکنون به دوران استفاده از خشت بازگشتیم.


بازگشت خشت‌ها به یزد


در قسمت ضلع جنوب شرقی قلعه مروست بجای برج، سر در ورودی قلعه قرار گرفته است . سر در قلعه در دو طبقه بنا شده است که سقف طبقه اول کلا فرو ریخته است و فقط پایه های آن بجا مانده است.


برج ها و باروی سید گل سرخ که با استفاده از خشت در حال مرمت و بازسازی است.


<a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1-%db%8c%d8%b2%d8%af'>شهر یزد</a> دارای بادگیرهای فراوان است به طوری‌ كه در گذشته بر بالای هر خانه‌ای چند بادگیر وجود داشته است.


قلعه‌ تاریخی ابرند آباد شاهدیه یزد به جای مانده از دوران ساسانی‌ از خشت و گل، در دو طبقه ساخته‌ شده است. در حال حاضر مرمت آن شامل استحکام بخشی دیوار‌های برج با ملاط خشت و گل، دیوارچینی و اندود کاه‌گل به‌صورت ته کش و روکش انجام شده است.


ساباط‌ها را می‌توان از ویژگی‌های معماری زیست بوم‌های گرمسیری و کویری دانست. یکی از مزایای ساباط ایجاد سایه و محلی خنک برای رهگذران است. در تابستان به دلیل نیمه پوشیدن ساباط، کوران هوایی صورت می‌پذیرد که این کار باعث خنک شدن هوای درون ساباط می‌شود.


مرمت خانه‌های تاریخی در یزد با استفاده از خشت و گل


قدمت قلعه مروست به قرن هفتم هجری قمری باز می‌گردد. این قلعه با ساختاری از مصالح خشت و گل و به کارگیری آجر در سر در آن بر بالای بلندی مشرف به شهر مروست در استان یزد قرار دارد.


یزد، شهری با خشت و گل در دل تاریخ


قلعه ابرندآباد شاهدیه یزد یکی از قلاع تاریخی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1-%db%8c%d8%b2%d8%af'>شهر یزد</a> با پیشینه‌ای تاریخی متعلق به دوران ساسانی است که پس از ثبت ملی نیز به حال خود رها شده بود اما مرمت این بنا با استفاده از خشت در حال انجام است.


خشت از ترکیب خاک رس با کاه که از ساقه های خشک گیاه گندم بدست می‌آید و آب ساخته می‌شود به این صورت که ابتدا خاک رس با کاه ترکیب می‌شود و بعد آب به آن اضافه می‌گردد. بعد از گذشت حداقل ۲۴ ساعت این مخلوط با  دست یا پا ورز داده می‌شود.


یزد را به نام «شهر بادگیرها» می‏‌شناسند چرا که تحقیقات نشان داده است که یزد بیشترین تعداد بادگیرهای ایران را دارد به طوری که در گذشته بر بالای هر خانه‌‌‏ای، بادگیری وجود داشت و در واقع دلیل نامگذاری یزد به عنوان شهر بادگیرها هم همین موضوع است.


خشت زنی شاید کاری ساده به نظر برسد اما همین کار ساده در حقیقت بهترین استفاده از مصالح در دسترس است. تبدیل گل به خشت باعث افزایش مقاومت بنا و همچنین امکان انجام طراحی‌های زیباتر در معماری می‌شود. علاوه بر آن استفاده از خشت‌های گلی در ساختمان افزایش ارتفاع تا دو و حتی سه طبقه را امکان‌پذیر می‌سازد. حمل و نقل آسان‌تر و کم هزینه‌تر نیز یکی دیگر از مزایای خشت است.


پس از ورز دادن، گل بدست آمده در قالب‌های چوبی ریخته می‌شود و بعد از خشک شدن در آفتاب قطعات مکعبی شکلی از گل خشک شده بدست می‌آید که در ساخت بنا از آن استفاده می‌شود.


خشت معمولاً به اشکال و ضخامت های مختلف می‌تواند تولید شود ولی مرسوم ترین آن شکل مربع به ضلع ۲۰ سانتیمتر و به ضخامت ۵ سانتی‌متر است. به نصف یک خشت یک نیمه گفته می‌شود.


مرمت قلعه‌تاریخی ابرندآباد شاهدیه یزد  با استفاده از خشت‌هایی که در حال آماده‌سازی است انجام می‌شود.


قلعه ابرندآباد از خشت و گل، در دو طبقه ساخته شده است، این بنا با سردری رفیع دارای چهار برج مدور در چهار گوشه است که در گذشته کاربری مسکونی و دفاعی داشته است. این بنا در حال حاضر در حال مرمت است.


مرمت و بازسازی برج و باروی یزد با استفاده از خشت و اجرای دیوار خشتی در حال انجام است.


<a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%8a%d8%b2%d8%af'>يزد</a> از معدود شهرهايی است که هنوز قسمت هايی از برج و باروی آن باقی مانده است. برخی معتقدند حصار پیرامون <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1-%db%8c%d8%b2%d8%af'>شهر یزد</a> توسط ۴ سرهنگ حکومت امير عضد الدين علا ء الدوله ابو جعفر کاکويه ساخته شده است. اما در دوره‌های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است و سعی شده به استحکام آن افزوده شود.


برج و باروهای یزد، قدمتی بس طولانی دارند که به دوران دیلمیان و اتابکان می‌رسند و در خیابان‌های سید گل‌سرخ، محلات مالمیر، امام خمینی و لبخند واقع شده‌اند. در گذشته مردم برای در امان ماندن از هجوم غارتگران و دشمنان؛ اقدام به احداث حصار، قلعه، برج، دروازه و خندق در اطراف شهر می‌کردند.


بُرج و باروی قدیمی یزد یا حصار قدیمی یزد بنایی خشتی متعلق به قرن پنجم ه.ق در گرداگرد <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b4%d9%87%d8%b1-%db%8c%d8%b2%d8%af'>شهر یزد</a> است.


خانه پاپلی که از بناهای معروف محله گلچینان یزد است از خانه های در دست مرمت و بازسازی است.


بادگیرها برج‌هایی هستند که برای تهویه و خنک سازی بر بام خانه‌ها ساخته می‌شوند. بادگیر معمولاً چهارگوش است و در دیوارهای چهارگانه آن چند سوراخ تعبیه شده‌است. درون بادگیر با تیغه‌ها و
جدارهایی که از خشت یا چوب و خشت ساخته شده‌است.


خانه پاپلی مربوط به دوره قاجار است و در یزد، خیابان امام خمینی  ودر محله گلچینان واقع شده است که این بنا در حال مرمت و بازسازی است.



خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا