عکس و فیلم

ویلاسازی در «قرآن تالار»

روستای قرآن تالار در بخش بابلکنار و در ۳۰ کیلومتری شهر بابل از دهستان های بخش بابلکنار واقع است و تقریبا آخرین روستای بابلکنار، که در جاده گنج افروز قرار دارد و این روستا از شمال به روستاهای سیدکلا، گونه کلا و از جنوب به روستای کاردیکلا و از شرق به کوه دامنه البرز و از غرب به بابلرود متصل است. بیش از یک سوم جنگل های شمال کشور در معرض نابودی و پدیده ویلاسازی قرار گرفته است. در استان مازندران و شهرهای ساری، قائمشهر و رامسر به‌طور میانگین حدود ۳۳ درصد از اراضی غیرمسکونی، به ابنیه و واحدهای مسکونی تبدیل‌شده که ۹۵ درصد آن با از بین رفتن اراضی کشاورزی ممکن شده است.در کشور ایران اراضی حاصلخیز و مرغوب اندک است و تشکیل هر سانتی‌متر خاک به صدها سال زمان نیاز دارد. همه اینها درحالی است که اراضی حاصلخیز و کشاورزی، مراتع و همچنین پوشش‌های جنگلی بیش‌ازپیش با هجوم تغییر کاربری روبه‌رو بوده و ویلاها و واحدهای زیادی از آن درآمده است. مصداق جنگل‌خواری و تغییر کاربری اراضی در شمال ایران به‌خصوص در دو استان مازندران و گیلان رخ‌ داده است.


ویلاسازی در «قرآن تالار»


در کشور ایران اراضی حاصلخیز و مرغوب اندک است و تشکیل هر سانتی‌متر خاک به صدها سال زمان نیاز دارد.


اراضی حاصلخیز و کشاورزی، مراتع و همچنین پوشش‌های جنگلی بیش‌ازپیش با هجوم تغییر کاربری روبه‌رو بوده و ویلاها و واحدهای زیادی از آن درآمده است.


در استان مازندران و شهرهای ساری، قائمشهر و رامسر به‌طور میانگین حدود ۳۳ درصد از اراضی غیرمسکونی، به ابنیه و واحدهای مسکونی تبدیل‌شده که ۹۵ درصد آن با از بین رفتن اراضی کشاورزی ممکن شده است.


تبدیل اراضی کشاورزی گیلان و مازندران که به‌لحاظ ویژگی‌های اقلیمی، مساحت و ... دقیقا شبیه کشور هلند هستند، درحالی رخ می‌دهد که این کشور با صادرات بیش از ۹۴ میلیارد دلاری خود درکنار کشور آمریکا دومین صادرکننده محصولات کشاورزی است.


یکی از ویژگی‌های قابل‌تامل در استان‌های شمالی، رشد قارچ‌گونه بنگاه‌های املاک است.


تلاش برای تبدیل زمین‌های کشاورزی به ویلا که برخی مشاوران املاک اتفاقا خود نیز به‌عنوان سازنده مسکن مطرح هستند، در این افزایش بی‌تاثیر نیست.


ویلاسازان بیش از یک سوم جنگل و زراعت شمال کشور را بلعیدند.


طی این سال‌ها ۱۲ درصد از جنگل‌ها از بین رفته و به کاربری‌های دیگر که احتمالا مسکونی است تغییر پیدا کرده است.


۳۳ درصد اراضی کشاورزی مازندران به شهرک های مسکونی تبدیل شده است.


در استان مازندران نیز وضعیت بهتر از گیلان نبوده و پدیده‌های تبدیل اراضی جنگلی، کشاورزی و مرتع به اراضی مسکونی بیش از پیش دیده می‌شود.


در شهرستان ساری و میانرود ۳۶ درصد از اراضی کشاورزی، مرتع و جنگل به مناطق مسکونی تبدیل شده است همچنین در شهرستان قائمشهر سهم کاربری کشاورزی از اراضی تبدیل‌شده به مناطق مسکونی ۲۰.۶ درصد بوده است.


مازندران و گیلان دو استان شمالی کشور با دارا بودن مراتع حاصلخیز فراوان باید بسیار بیشتر از ظرفیت موجود در ابعاد مختلف اقتصاد به‌خصوص اقتصاد کشاورزی موفق باشند، اما همان‌طور که گفته شد، طی سال‌های اخیر بیش از ۲۰ درصد از اراضی جنگلی و کشاورزی گیلان و بیش از ۳۳ درصد مازندران به مناطق مسکونی تبدیل شده .


روستای قرآن تالار در بخش بابلکنار و در 30 کیلومتری شهر بابل از دهستان های بخش بابلکنار واقع است و تقریبا آخرین روستای بابلکنار می باشد که در جاده گنج افروز قرار دارد و این روستا از شمال به روستاهای سیدکلا، گونه کلا و از جنوب به روستای کاردیکلا و از شرق به کوه دامنه البرز و از غرب به بابلرود متصل است.


عبور رودخانه بابلرود از این روستا زیبایی آن را دوچندان کرده است .چشمه گراو که از دو کلمه گر و او (آب) تشکیل شده است و قدیم این آب باعث بهبود بیماری های پوستی می شده


مصداق جنگل‌خواری و تغییر کاربری اراضی در شمال ایران به‌خصوص در دو استان مازندران و گیلان رخ‌داده است.



خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا