سیاسی

آمریکا گرفتار قضاوت‌های ترامپ/آغاز مذاکرات؛به زودی/بازخوانی یک پرونده جنایی

مذاکرات برجامی/ حمایت از مرجعیت/ درگیری تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش با دزدان دریایی و… از موضوعات و اخبار پربازدید تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آغاز مذاکرات از دو، سه هفته آینده در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری امروز خود  در پاسخ به این سوال که آیا نشست مذاکرات وین در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد یا در حد معاونین گفت:‌ در سطح وزیران خارجه موضوعی مطرح نیست و این مذاکرات به مانند گذشته در سطح معاونان پیگیری خواهد شد. باید موضوعات مختلف مطرح شود. گفت‌وگوها به زودی طی دو، سه هفته آینده آغاز خواهد شد و به صورت تمرکز و با انرژی بیشتری پیگیری می‌شود.

در همین رابطه میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در واکنش به  خبر روزنامه تهران تایمز مبنی بر این که  به دنبال دیدار علی باقری معاون وزیرامور خارجه ایران با مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل، تاریخ از سرگیری مذاکرات وین به زودی اعلام خواهد شد، در صفحه توییترش نوشت:خوب است. فقط یک نکته، تهران تایمز عزیز. تا جایی که به خاطر دارم، پس از دیدار ۲۷ اکتبر در بروکسل، موضع طرف ایرانی مشخص‌تر بود و قصد داشت تاریخ از سرگیری مذاکرات وین را «هفته آینده» و نه «به زودی» اعلام کند.

رئیس جمهور آمریکا هم که اخیرا برای شرکت در نشست G۲۰ به ایتالیا سفر کرده بود و در حاشیه دیدار با رهبران کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار داشته است، در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، آمادگی ایران برای بازگشت به این مذاکرات پاسخ داد.

جو بایدن در باره اینکه آیا آمریکا به برجام[توافق هسته‌ای] باز می‌گرددیا نه، گفت: بستگی دارد، به همین دلیل اینجا در رم با همکارانم که جزوی از آن گروه شش کشور بودند دیدار داشته‌ام. آن ها گرد هم آمده بودند  تا بگویند ما باید برای تغییر مذاکره کنیم. من فکر می‌کنم ما هنوز گرفتار قضاوت‌های بد رئیس جمهور ترامپ در زمینه خروج از برجام هستیم.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

نگاه گاردین به تعهد برجامی بایدن در دیدار با رهبران تروئیکای اروپا

عده‌ای از استمرار تحریم‌ها بهره می‌برند/ اراده‌ کشور بر مذاکره است

***

از دیگر اخبار پربازدید حوزه سیاست خارجی، برنامه  حسین امیرعبداللهیان برای سفر به هند به منظور شرکت کردن در کمیسیون مشترک اقتصادی هند-ایران بود.

سفیر کشورمان در هند در گفت وگویی با روزنامه هندی پرینت با اعلام این خبر افزود:  وزیر امور خارجه ایران برنامه دارد در طی ماه جاری[میلادی] برای شرکت کردن در کمیسیون مشترک اقتصادی هند-ایران به دهلی‌نو سفر کند که «خبر از آغاز دوره‌ای» جدید برای دو کشور می‌دهد.

علی چگینی همچنین گفت که ایران انتظار دارد هند به زودی واردات نفت از آن را  پس از توقف تحت فشار دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۹، از سر بگیرد.

بامداد امروز هم تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مستقر بر نفت کش ایرانی در مسیر عزیمت به خلیج عدن، پیش از ورود به تنگه باب المندب با دزدان دریایی درگیر شد.

در این حمله ۴ فروند قایق مشکوک حامل ۴ تا ۶ نفر سرنشین مسلح قصد نزدیکی به نفتکش را داشتند که با اقدام به موقع تیم های اسکورت مستقر در منطقه و تبادل آتش اخطار از موقعیت کشتی مذکور متواری شدند.

گزارش ایسنا با عنوان “دفاع از مرجعیت در مقابل تندروی“ در پی اظهارات اخیر آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی‌گلپایگانی در دیدار با محمد باقر قالیباف و واکنش یکی از سایت‌های خبری نزدیک به جبهه پایداری از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

آیت‌الله‌ صافی‌گلپایگانی در این دیدار با ابراز نگرانی از وضعیت معیشتی مردم، خطاب به رئیس مجلس یازدهم گفته بود: توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.

در همین رابطه کمال الدین پیرموذن نماینده سابق مجلس با یادآوری توصیه‌های اخیر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی پیشنهاد کرد که مجلس‌نشینان به جای بررسی عملکرد گذشتگان به این سمت حرکت کنند که بیانات اخیر آیت الله صافی گلپایگانی را مورد توجه قرار دهند و با توجه به این توصیه‌ها کیفیت زندگی مردم را ارتقاء دهند.

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم در توییتی خواستار ورود جدی وزیر اقتصاد و رئیس جمهور برای ساماندهی بازار بورس شد و نوشت: آقای ‎رئیسی به مردم قول حل مشکل بورس را داد. پس کی می خواهید به بورس ورود کنید؟

بازخوانی یک پرونده جنایی در گزارش ایسنا با عنوان ماجرای قتل یک دانشجوی ممتاز دانشگاه هم از اخبار پرمخاطب بامداد امروز بود.

این گزارش به مناسبت ۱۰ آبان ماه، پنجاه و ششمین سالروز تاسیس دانشگاه صنعتی آریامهر در سال ۱۳۴۴ است همان دانشگاهی که پس از انقلاب اسلامی ایران به دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد، منتشر شده است.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا