سیاسی

افزایش قدرت رئیس جمهور با رای قاطع و مشارکت بالا/ این سرمایه می‌تواند قدرت رایزنی بین‌المللی را بالا ببرد


کارشناس مسائل سیاسی انتخاب رئیس جمهور با رای قاطع و مشارکت بالا را موجب افزایش اقتدار جمهوری اسلامی و بخشی از سرمایه مردم پشت سر نظام دانست و گفت: این سرمایه می‌تواند قدرت رایزنی منطقه‌ای و بین‌المللی رئیس جمهور را بالا ببرد.

محمدصادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ درباره تأثیر بالای مشارکت مردم در انتخابات در حصول منافع کشور و افزایش اقتدار جمهوری اسلامی اظهار داشت: یکی از ارکان جدی قدرت به ویژه در نظام‌های مردم‌پایه، مشارکت مردم در شکل‌گیری حاکمیت است. 

وی افزود: نظام جمهوری اسلامی، مردم‌پایه است و بیشتر از آنکه متکی به ساختار باشد، متکی به حمایت مردم است.

کوشکی تصریح کرد: حضور مردم برای انتخاب یک رئیس‌جمهور قطعا می‌تواند تأثیر زیادی در به دست آوردن منافع کشور داشته باشد و اگر یک رئیس‌جمهوری با رأی حداکثری و بالا انتخاب شود، این رأی قاطع می‌تواند منجر به اقتدار جمهوری اسلامی شود، چرا که این کار باعث واریز توانمندی بیشتری به حساب رئیس‌جمهور می‌شود. 

وی گفت: اگر رئیس‌جمهور با رأی قاطع و بالای مردم انتخاب شود و اراده و شخصیت استفاده از قدرت را داشته باشد، در آن صورت قدرت چانه‌زنی و مذاکره و رایزنی برای افزایش منافع جمهوری اسلامی را بیشتر خواهد داشت.

وی گفت: رأی مردم مانند موجودی که به حساب یک فرد واریز می‌شود و اگر این رأی بالاتر باشد، پشتوانه و سرمایه‌اش برای رفع مشکلات بیشتر خواهد شد و به مانند افزایش موجودی یک تاجر برای بهبود و ارتقای اقتصادش است. 

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: اگر یک رئیس‌جمهور جرأت و جسارت لازم را برای پیگیری مشکلات نداشته باشد، می‌تواند سرمایه و مشارکت مردم که پشت سرش به وسیله آرای قاطع مردم به وجود آمده را بی‌نتیجه بگذارد و عملاً همه این سرمایه را به باد خواهد داد. 

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: متأسفانه در گذشته چند سال و چند دهه قبل چنین موضوعی را داشتیم و اتفاقاً رؤسای جمهوری را داشتیم که با آرای خوبی و با اکثریت قاطع آرا پذیرفته شده و بر مسند ریاست جمهوری قرار می‌گرفتند، اما نتوانستند به خوبی از سرمایه و مشارکت مردم استفاده کنند و دچار پس‌رفت‌هایی در رفع مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی شده و آسیب‌پذیر شدیم. 

کوشکی گفت: رأی مردم سرمایه بسیار جدی برای رئیس‌جمهور است و هر قدر این رأی افزایش پیدا کند، سرمایه هم بالاتر می‌رود و رئیس‌جمهور قدرت مانور بیشتری را در عرصه بین‌المللی خواهد داشت، اما اگر جسارت و توان کافی در رئیس‌جمهور وجود نداشته باشد و اراده لازم را برای رفع مشکلات را نداشته باشد، عملاً نمی‌تواند از این سرمایه استفاده کند و هدر خواهد رفت.

وی ادامه داد: ما در دور دوم دولت روحانی که وی با ۲۴ میلیون رأی انتخاب شد، از بین رفتن سرمایه و مشارکت مردم را دیدیم که به هدر رفت و نتوانست برای رفع مشکلات کشور از این سرمایه استفاده کند زیرا شجاعت و توان لازم را نداشت. همچنین در دور دوم ریاست‌جمهوری آقای خاتمی و دور دوم ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد هم چنین چیزی را دیدیم این در حالی است که آنها با رأی بالایی به قدرت رسیده بودند، اما چون اراده، شجاعت و فهم درست از مسائل بین المللی را نداشتند، این رأی بالا و سرمایه و مشارکت مردم به هدر رفته و به جایی نرسیدیم. 

وی در پایان گفت: رأی بالا و قاطع و مشارکت مردم در انتخاب رئیس‌جمهور با توانمندی و شجاعت و جسارت رئیس‌جمهور لازم و ملزوم یکدیگر برای رفع معضلات و برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور است.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا