سیاسی

تعامل دولت و مجلس در بهارستان/ «همکاری عزتمندانه» قوا کلید خورد

«تعامل دولت و مجلس» گامی مهم برای حل مشکلات مردم آن هم به دور از حاشیه‌هاست؛ در این راستا دولت پیش قدم شد و رئیس جمهور با همه اعضای کابینه در مجلس حضور یافت.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: «تعامل دولت و مجلس» کلید واژه‌ای که همه روسای جمهور و مجلس مدعی برقراری آن هستند. حسن روحانی رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم خود را فرزند مجلس می‌دانست، اما نتوانست با مجلس دهم که از رئیس تا نمایندگان آن حامیان دولت بودند ارتباط خوبی برقرار کند به گونه‌ای که مجمع نمایندگان تهران، سه سال در انتظار دیدار با رئیس جمهور وقت بودند و عملاً روحانی در هیچ تصمیم مهمی با نمایندگان مشورت نکرد، این موضوع همواره مورد انتقاد شدید فراکسیون امید در مجلس دهم بود.

مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس که سابقه حضور در مجلس دهم را نیز دارد، تفاوت «تعامل دولت رئیسی و مجلس یازدهم» با «تعامل دولت روحانی با مجلس دهم» را تفاوتی از زمین تا آسمان دانست و در گفتگو با مهر، گفت: «رئیسی به عقل جمعی معتقد است و برای مجلس و قانون حریم قائل بوده و نسبت به مجلس نخوت و تکبر ندارد.»

امروز (چهارشنبه ۱۰ آذر) در حالی که حدود ۱۰۰ روز از عُمر دولت سیزدهم می‌گذرد، هرم سبز بهارستان با برگزاری نشست مشترک دولت و مجلس خبرساز شد؛ پیش از این نیز رئیس‌جمهور میزبان بهارستان‌نشینان در قالب مجامع استانی نمایندگان در پاستور بود.

دولت برای تعامل با مجلس پیش قدم شد

رئیس جمهور اعضای کابینه را به مجلس آورد تا در تعامل دولت و مجلس پیش قدم شود، برگزاری چنین جلسه‌ای بین دولت و مجلس تاکنون به این اندازه پررنگ نبوده، به همین جهت کارشناسان معتقدند برگزاری این جلسه نشانگر عزم جدی دولت و مجلس انقلابی برای همکاری و هماهنگی در راستای حل مشکلات مردم است. در همین راستا مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس می‌گوید «این جلسات عامل همدلی و همزبانی دولت و مجلس است و موانع و مشکلات را در تعامل دولت و مجلس برطرف می‌کند»

نشست مشترک دولت و مجلس ساعت (۷ صبح) به صورت غیرعلنی آغاز شد، در جلسه غیر علنی مجلس محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، جواد اوجی وزیر نفت از طرف دولت و فریدون حسنودند رئیس کمیسیون انرژی، محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر، احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز مطالبی را پیرامون روابط دولت و مجلس و مشکلات اقتصادی کشور بیان کردند.

پس از پایان این نشست مشترک هم سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره پیام دولتی‌ها با مجلسی‌ها، گفت: در جلسه امروز فضای همدلی و صمیمیت بین دولت و مجلس وجود داشت اما در عین حال مباحث بسیار جدی از سوی نمایندگان نیز مطرح شد.

در همین راستا علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس در گفتگو با مهر، با اشاره به مباحث جدی نشست مشترک در مورد بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه، می‌گوید لازمه اتخاذ تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز برای اصلاحات ساختاری در کشور وجود فضای تعامل و همدلی بین دولت، مجلس و قوه قضائیه است. این همدلی وجود نداشته باشد نمی‌توان برای حل مشکلات مردم تصمیمات سخت و سرنوشت ساز گرفت.

«انسجام» راهبرد دولت و مجلس انقلابی

ساعت ۹ صبح زنگ جلسه علنی مجلس به صدا درآمد و جلسه مشترک دولت و مجلس علنی شد و ابتدا رئیس قوه مجریه پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تبریک روز مجلس به نمایندگان مجلس یازدهم، گفت: اجرای قانون نیازمند هگرایی، همدلی و هم پوشانی همه بخش‌های مسئول در کشور هستیم، هماهنگی قوا، نهادها و دستگاه‌های حکومت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

اما شاه کلید اظهارات رئیسی در نشست مشترک با مجلس این بود که «انسجام و یکپارچگی یک تاکتیک نیست بلکه راهبرد اساسی است.»

رئیس جمهور که برای تعامل با مجلس پیش‌قدم شده بود، صراحتاً اعلام کرد: نباید اجازه داد انسجام به هیچ عنوان دچار خدشه شود. ما هرگز نباید گرفتار حاشیه‌ها شویم.

«همکاری عزتمندانه» نقشه راه مجلس

پس از پایان سخنان رئیسی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و عملکرد ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم را «مجاهدانه» خواند و اعلام کرد : دولت در مدیریت کرونا کاری، «کارستان» انجام داده است.

رئیس مجلس نیز از عزمش برای تعامل با دولت برای حل مشکلات مردم خبر داد و از کلید واژه «همکاری عزتمندانه» برای تعریف تعامل دولت و مجلس به کار برد و از برقراری «رابطه‌ای ماندگار و مثال‌زدنی» بین دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم سخن به میان آورد.

سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران نیز در گفتگو با مهر، این نشست‌ها را موجب اشتراک نظر میان دولت و مجلس و افزایش هماهنگی‌ها خواند و تاکید کرد: رابطه دولت و مجلس مستحکم است، بیان مشکلات مردم در حوزه‌های انتخابیه از سوی نمایندگان، نمایانگر اختلاف دولت و مجلس نیست بلکه نمایانگر تلاش برای خدمت مضاعف است.

حال که پیامد این نشست برای هر دو طرف مثبت و سازنده تلقی شد می توان نسخه خوبی برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی تجویز کرد چرا که کارشناسان سیاسی و اقتصادی اولین گام دولت برای حرکت در مسیر اجرای «سند تحول کشور» را تعامل با سایر قوا به خصوص قوه مقننه می دانند و از سوی دیگر این تعامل، مسیر دولت برای اتخاذ تصمیمات سخت و سرنوشت ساز را هموار می‌کند و گامی مهم برای فهم دقیق از مشکلات مردم است چرا که نمایندگان به واسطه حضور در حوزه‌های انتخابیه با مشکلات مردم آشنایی دارند و به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی می‌توانند «مشاوری امین» برای دولت باشند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا