سیاسی

تلاش برای آغاز مذاکره با اهرم فشار!


دوره‌گردی این روزهای بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید وزیر خارجه آن رژیم برای ایران هراسی و ترغیب کشورها برای فشار بر ایران صورت می‌گیرد.

خبرگزاری فارس ـ یادداشت مهمان؛ احمد بنافی: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در وین تشکیل خواهد شد. به‌ احتمال‌ زیاد این جلسه با موضوع پرونده هسته‌ای و بررسی اجرای تعهدات ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ تشکیل خواهد شد. دوره‌گردی این روزهای بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید وزیر خارجه آن رژیم در همین راستا و برای ایران هراسی و ترغیب کشورها برای فشار بر ایران صورت می‌گیرد. در این میان دیدار رابرت مالی مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا با دیپلمات‌های فرانسوی، آلمانی و انگلیسی در پاریس، در چارچوب چگونگی مقابله دیپلماتیک با ایران صورت خواهد گرفت تا راهکارهای فشار بر ایران را بررسی نمایند. نکته درخور اهمیت این است که هرچقدر زمان می‌گذرد، عرصه دیپلماتیک برای طرف‌های مدعی جمهوری اسلامی تنگ‌تر می‌شود؛ آن‌هم به این دلیل که در شرایط فعلی، تمامی راه‌های مقابله با ایران برای آنان مسدود شده است.

چراکه اکنون تحریم‌ها در سقف قرار دارد و هم‌زمان ایران در حال خنثی‌سازی آن‌ها است. در کنار آن، جمهوری اسلامی در مقابل بدعهدی‌های طرف مقابل، با سرعت فزاینده‌ای به کاهش تعهدات هسته‌ای دست زده است؛ مضاف بر اینکه اقدام امنیتی علیه ایران هم در حد یک شوخی بیش نیست. در این میان، رجزخوانی‌های بدون پشتوانه گردانندگان کنونی رژیم صهیونیستی نیز در این دوره‌گردی‌ها، از جمله؛ پیشنهاد راهبرد «مرگ با هزار زخم» و یا ادعای اینکه در مقابل توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌پاسخ نخواهد نشست، همه در حد لاف است؛ چراکه به‌خوبی می‌دانند جمهوری اسلامی در مقابل هر تهدیدی، پاسخ معتبر خواهد داد. در حال حاضر این وضعیت طرف مقابل را در یک تنگنای راهبردی قرار داده است.

موضوعی که در این شرایط مدعیان جمهوری اسلامی را به تکاپو انداخته، ترس از این است که پنجره دیپلماسی به‌عنوان تنها راه‌حل موجود نیز بر روی آن‌ها بسته شود و جمهوری اسلامی بدون اعتنا، به مسیر خود ادامه دهد. چیزی که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این‌گونه معترف می‌شود: «هنوز به نقطه ترک مذاکرات نرسیده‌ایم». در این شرایط تنها راه ممکن برای طرف مقابل که بتواند منافع خود را که صرفاً جلوگیری از یک فاجعه بزرگ‌تر (ادامه وضعیت کنونی) است، تأمین نماید، احیای دوباره برجام می‌باشد. در این خصوص آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید: «ادامه تعلیق مذاکرات وین و پیشرفت‌های هسته‌ای، منافع ناشی از برجام را برای طرف آمریکایی کم می‌کند».

 اکنون طرف مقابل بازی جدیدی را آغاز کرده، آن‌هم تلاش برای قلمداد کردن ایران به‌عنوان مسبب شکست مذاکرات و هم‌زمان کشاندن ایران پای میز مذاکره زیر فشار نهادها و بازیگران‌ بین‌المللی. در این شرایط جمهوری اسلامی باید از طریق ابزارهای دیپلماتیک، با رویکرد حقوقی و فنی و هم‌زمان با استفاده از ظرفیت کشورهای همسو (روسیه و چین) مانع از ایجاد اجماع برای صدور قطعنامه یا بیانیه در شورای حکام گردد و هم‌ زمان آمادگی برای مذاکره با ۴+۱ به‌ گونه‌ای که منافع و مزایای مشروع ایران تأمین شود را تبیین نماید.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا