سیاسی

دولت در حوزه اقتصادی کاملا فراجناحی عمل کند

ایسنا/اصفهان رئیس سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام(ره) کشور گفت: اولویت اصلی دولت مباحث اقتصادی باشد و اقتصاد را به شکل تخصصی به افراد متخصص بسپارند و در این حوزه کاملا فراجناحی کار کنند.

علی جهانگیری در گفت و گو با ایسنا درباره مهمترین اولویت‌هایی که هیات وزیران و دولت باید به آن بپردازند، اظهار کرد: معتقدم مهمترین اولویت کشور واکسیناسیون عمومی و حل مشکل کرونا است که روزانه صدها نفر را به کام مرگ می‌کشاند. هم اکنون مشکلی برای واردات واکسن نداریم و کسانی هم که با واردات واکسن مخالف بودند امروز به این نتیجه رسیده‌اند که واکسن خارجی باید وارد شود. دولت جدید هم اکنون کار آسانی در پیش دارد چرا که حمایت کامل حاکمیت و دستگاه‌های مختلف را پشت خود دارد و به راحتی می‌تواند واکسن وارد کند.

وی افزود: حدود ۳۰ میلیون دوز واکسن با رایزنی دستگاه دیپلماسی وارد کشور شده است. سیستم وزارت بهداشت در دولت قبل به این دلیل چندان در بحث واردات واکسن موفق عمل نکرد که جایگاه خودشان را مهمتر از کارشان می‌دانستند به طوری که به افراد غیرمتخصص اعتماد کردند و اگر دستگاه دیپلماسی کشور وارد نمی‌شد همین مقدار واکسن هم واردات نداشتیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: قدم‌های سخت در دولت قبل برداشته شده و دولت فعلی باید این قدم‌ها را به مقصد برساند. باید این موضوع را بررسی کنیم که دولت قبل چه مشکلی داشت که دولت جدید را با چالش مواجه می‌کند. همان طور که دولت یازدهم وقتی سر کار آمد و دولت نهم و دهم یک مشکل اقتصادی بسیار عمیقی به وجود آورده بودند هم اکنون نیز کشور با مشکل اقتصادی روبرو است که نمی‌توانیم از دولت آقای رئیسی انتظار داشته باشیم اقتصاد را یک روزه درست کند.

جهانگیری تصریح کرد: دولت جدید در صورتی که بخواهد امور را به شکل غیر تخصصی و غیر فنی پیش ببرد با مشکل جدی روبرو می‌شود.این امید را داریم که اولویت اصلی دولت مباحث اقتصادی باشد و اقتصاد را به شکل تخصصی به افراد متخصص بسپارند و در این حوزه کاملا فراجناحی کار کنند. برای مثال فرد متخصص و بسیار قابلی که با سیستم فکری این دولت همسو نیست نباید کنار گذاشته شود بلکه باید در اقتصاد از او بهره ببرند.

یک دستگاه قوی دیپلماسی قادر به حل تمام مشکلات است

وی اظهار کرد: در مسائل اقتصادی که بسیار تخصصی هستند انتظار تحول داریم. همیشه در تغییرات یک شوک به جامعه داده می‌شود که معمولا مثبت است. فعالان اقتصادی از همه جناح ها وزیر اقتصاد دولت جدید را فردی کارآمد می دانند که در کار خود تخصص دارد. وزیر امورخاجه نیز از جنس این وزارتخانه است و سال‌ها تجربه دیپلماسی دارد.

رئیس سازمان جوانان مجمع نیروهای خط امام(ره) کشور، گفت: تمام مشکلاتی که ذکر شد در صورت داشتن یک دستگاه قوی دیپلماسی در وزارت امور خارجه قابل حل است. ما نمی توانیم در یک بن بست و جزیره زندگی کنیم بدون اینکه نیاز به ارتباط با سایر کشورها داشته باشیم. حتی آمریکا و چین هم نیاز به ارتباط گسترده با سایر کشورها دارند. آمریکا، چین و هند وارد کنندگان کالا از دیگر کشورها هستند و ایران نیز باید روابط سازنده با سایر کشورها داشته باشد تا بتواند مشکلات اقتصادی خود را حل کند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت جدید هم در عرصه سیاست خارجی راهی به جز ایجاد روابط دوستانه با سایر کشورها ندارد. در ۴ سال گذشته بسیاری متوجه شدند که اگر تحریم‌ها برقرار باشد حتی کشورهای همسو با ایران نیز حاضر به برقراری ارتباط اقتصادی نیستند. بنابراین دستگاه دیپلماسی کشور باید به این نکات توجه کند و به سمت رفع تحریم‌ها و آزادسازی پول‌های بلوکه شده برود.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا