سیاسی

روش نوین دولت در مذاکرات/قدرت تیم مذاکره‌کننده برآمده از داخل است

سفیر اسبق ایران در چین گفت: قدرت تیم مذاکره کننده بیشتر منبعث از رفتار تیم‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی داخلی کشور است که با برنامه‌ریزی مناسب مذاکرات وین را از «معیشت» مردم جدا کنند.

حسین ملائک سفیر اسبق کشورمان در چین در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن تحلیل روند فعلی مذاکرات وین گفت: بعد از هفت ماه وقفه در مذاکرات وین، شرایط بین‌المللی جدیدی وجود دارد و ممکن است در هریک از کشورهای شرکت کننده، تحولاتی بوجود آمده باشد که بر نظرات اصولی آن‌ها در مورد موضوعات بین المللی تاثیر داشته باشد.

وی ادامه داد: رابطه روسیه با آمریکا از قبل بد تر شده است و امیدی به بهبود آن نیست. رابطه چین با آمریکا نیز رو به بهبود نیست و بیشتر قطبی شده است. رابطه فرانسه با آمریکا بعد از پیمان «آکوس» شکننده شده است. مشکل اتحادیه اروپا با انگلیس عمیق‌تر شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: صهیونیست‌ها نیز با پیشرفت‌هایی که از طریق سازش با برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس داشتند، به‌موازات آن با مشکلاتی در آمریکا روبرو شده‌اند؛ همچنین سیاست‌های تهاجمی‌تری را اتخاذ کرده که ممکن است پشتیبانی بین الملل نداشته باشد. همه این شرایط می‌گوید انسجام ۱+۵ یا حتی ۱+۴ در مقابل ایران به قدرت گذشته نیست.

دولت جدید ایران راه‌های نوینی برای مذاکره دارد

ملائک تاکید کرد: دولت جدید ایران با انتقاد از روش مذاکره دولت قبلی، راه‌های نوینی را در دستورکار خود قرار داده است. این راهکارها به همراه مذاکره کنندگان جدید برای کشورهای عضو برجام شرایط نوینی را بوجود آورده است که از نظر آن‌ها نیاز به اتخاذ تصمیم‌های جدید برای روبرو شدن با این تیم دارد.

وی افزود: اگرچه تلاش شد با اعزام چند باره‌ آقای‌گروسی به ایران و همچنین حضور نمایندگان اتحادیه اروپایی در کشور و تلفن‌های مکرر آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه و آقای بورل مسئول امور خارجی اتخادیه اروپا بتوانند از کم و کیف آنچه که تیم جدید ایران می‌خواهد ارائه کند از پیش مطلع شوند، اما ظاهرا نتوانستند به همه اهداف خود برسند. بنابراین مدتی وقت نیاز است تا خود را برای مذاکره جدی آماده سازند.

مسئول تیم مذاکره‌کننده تاکنون صحنه مذاکرات را به خوبی مدیریت کرده است

این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه کشورمان همچنین تصریح کرد: تیم مذاکره کننده و مسئول آن تاکنون خیلی خوب صحنه مذاکره و حواشی آن را مدیریت کرده است و به‌ دور از تبلیغات غیر ضروری، با اطلاع رسانی منظم سعی کرده مواضع طرف ایرانی را بیان کند.

ملائک ادامه داد: حتما آنچه که تیم ایرانی مطرح کرده، باید با خواست، روش و نحوه مذاکره‌کنندگان قبلی متفاوت باشد وگرنه بیش از آنچه که آن‌ها به آن دست یافتند، میسر نخواهد بود.

وی افزود: اگر از نظر غربی‌ها این مطالبات غیرمنطقی است، به‌ این دلیل است که قبلا آن‌ها با فضای دیگری روبرو بودند و یا تلاش کردند فضای قبلی را به منطق های خود نزدیک کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: تبلیغات رسانه‌ها و مقامات ناشناس غربی بیشتر برای فشار روی تیم ایرانی است که آنها را به مدار سابق برگرداند بنا براین خیلی اهمیت ندارد.

ملائک افزود: غربی‌ها تلاش خواهند کرد که طرح پیشنهادی طرف ایرانی را خوب بررسی و نقاط ضعف و قوت آن را مطالعه کنند که به نتیجه قابل قبول خود نرسد و البته عجله‌ای نیز برای بازگشت به میز مذاکره ندارند.

غربی‌ها تا متفق القول نشوند به میز مذاکرات برنمی‌گردند

وی ادامه داد: غربی‌ها تا متفق‌القول نشوند به میز مذاکرات برنمی‌گردند. البته همیشه استثنایی مانند فرانسه وجود دارد که با بیان حرف‌های نامتعادل به دنبال خودشیرینی برای صهیونیست‌ها باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: صهیونیست‌ها به همراه غرب تلاش خواهند کرد که مذاکرات وین را به زیست و حکومت در کشور گره بزنند و هر تحول داخلی را اهرم فشاری بر تیم مذاکره‌کننده در وین کنند.

وی ادامه داد: بنابراین قدرت تیم مذاکره کننده بیشتر منبعث از رفتار تیم‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی داخلی کشور است که با برنامه‌ریزی مناسب مذاکرات وین را از «معیشت» مردم جدا کنند.

ملائک همچنین گفت: نمایندگان روسیه و چین نیز تاکنون با نظرات ایران ناسازگاری جدی نداشته‌اند. باید مشورت با این دو کشور را در همه زمینه ها و به طور دائم نگه‌ داشت.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا