سیاسی

سازوکار جذب سرمایه از طریق بخش غیردولتی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها مشخص شد


نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر امروز ساز و کار جذب سرمایه از طریق بخش غیر دولتی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها را مشخص کردند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت دوم امروز چهارشنبه 10 اسفند در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1402 کل کشور، با بند (ل) و (م) تبصره یک ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ل) تبصره یک ماده واحده این لایحه آمده است: به‌منظور تکمیل زنجیره نفت و گاز و ارزش‌آفرینی بیشتر به وزارت نفت اجازه داده می‌شود با رعایت قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌‌گذاری مردمی مصوب 1398/4/24 با اصلاحات و الحاقات بعدی و سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، از طریق شرکت‌های دولتی ذی‌ربط نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک با بخش ‌غیر‌دولتی در پتروپالایشگاه‌ها از محل منابع داخلی (حداکثر در سقف بیست درصد (20%)، تأمین مالی خارجی (فاینانس) و یا تحویل نفت خام به پیمانکاران جهت تولید مواد پایه پتروشیمی و سوخت اقدام نماید.

انجام مطالعات جامع و اخذ مصوبه شورای اقتصاد در این خصوص الزامی است و در اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 1387/3/25 با اصلاحات و الحاقات بعدی، وزارت نفت موظف به واگذاری سهم خود در پالایشگاه مذکور در قالب بازار سرمایه ظرف یک‌ سال پس از بهره‌برداری است.

همچنین براساس بند (م) تبصره یک ماده واحده لایحه مذکور، در راستای افزایش تولید نفت و گاز کشور و رفع موانع ‌سرمایه‌گذاری، عواید حاصل و اصل قراردادهای شرکت‌های ذی‌صلاح اکتشاف و تولید ایرانی با شرکت ملی نفت ایران ‌‌به‌عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت اصل و سود تسهیلات دریافتی شرکت‌های مذکور از بانک‌ها و همچنین وثیقه و تضمین مورد نیاز در بازار سرمایه قابل پذیرش است. اموال و دارایی‌هایی که توسط ‌سرمایه‌گذار عامل تولید ایجاد شده است در مالکیت ‌سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد. شیوه‌نامه ‌‌اجرایی این بند حداکثر ظرف سه‌ماه توسط سازمان برنامه بودجه کشور، وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ می‌گردد.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا