سیاسی

طرح توسعه موزه ملی ایران در دولت بررسی می‌شود

پیرو درخواست فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخصوص «طرح توسعه موزه ملی ایران»، دولت به منظور تصویب و اجرای کامل طرح، اقدام به بررسی موضوع و اعلام نظر در مورد آن کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، به موجب مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۲، مقرر شده بود در جهت حفظ مجموعه باغ ملی (میدان مشق) با رویکرد فرهنگی با مجوز قانونی در قالب محور فرهنگی و تاریخی شهر تهران، در راستای توسعه موزه ایران باستان، جابجایی و واگذاری ابنیه و املاک دولتی در محدوده طرح با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط صورت گیرد.

بر این اساس، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با توجه به نظرات نمایندگان دستگاه های ذیربط و جمع بندی، پیشنهاد نموده ساختمان سابق کتابخانه ملی و نیز ساختمان کاخ شهربانی سابق که اکنون بخشی از ساختمان شماره (۹) وزارت امور خارجه است، به مجموعه موزه ملی ایران واگذار شوند.

با توجه به اینکه محدوده طرح واقع در میدان مشق در جبهه های چهارگانه از شمال به خیابان سرهنگ سخایی، از غرب به خیابان سی تیر، از جنوب به خیابان امام خمینی (ره) و از شرق به خیابان فردوسی، به عنوان محوطه ای از اصلی ترین هسته میراث فرهنگی پایتخت تلقی می شود، هدف این طرح نیز احیاء هویت ملی ارزنده و شایسته این بافت فرهنگی است.

با توسعه موزه ملی ایران و احیاء میدان مشق، علاقه مندان، پژوهشگران و گردشگران داخلی و خارجی می توانند ضمن آشنایی با فرهنگ و تمدن ایران از دوره باستان تا دوره معاصر، از نزدیک سیر تحولات این کشور کهن را نظاره گر باشند و همچنین بستر آشنایی نسل حاضر و نسل های آینده با میراث فرهنگی گرانسنگ این سرزمین مهیا می شود. همچنین با این اقدام، نماد تاریخی تهران نیز با هویت ملی پیوند می خورد و از طرفی رویدادهای بسیاری که محل وقوعش در این فضا بوده نیز در حافظه تاریخی اش ماندگار خواهد شد.

این اتفاق شایان می تواند دریچه نوینی برای گردشگری شهر تهران و کشور به حساب آید. اهمیت بخشی به این میدان در واقع بازتابی از توجه و اهتمام دولتمردان ایرانی برای حفظ و صیانت از ارزش های میراث فرهنگی این مرز و بوم است.

گفتنی است، پیشنهاد فوق هم اکنون سیر مراحل بررسی و تصمیم گیری را در کمیسیون فرهنگی دولت طی می کند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا