سیاسی

قرارگاه کنترل نقدینگی و کسری بودجه دایر شود

ایسنا/اصفهان یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ساماندهی بازار کالاهای اساسی و مهار تورم دو راهکار سریع برای بهبود وضعیت معیشتی مردم است و دولت می تواند با تشکیل قرارگاه کنترل نقدینگی تورم را مهار کند.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره سریع‌ترین راه ممکن برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و اوضاع اقتصادی کشور، اظهار کرد: نخستین کاری که باید انجام شود ساماندهی بازار کالاهای اساسی است به طوری که هر آنچه به زندگی روزمره مردم مربوط است باید ساماندهی شود. از بازار مرغ، گوشت، برنج و … گرفته تا بازار مصالح ساختمانی. حاکم شدن آرامش در این بازارها سبب می‌شود تا مردم کمتر احساس فشار اقتصادی کنند.

وی افزود: گام بعدی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم و کشور مهار تورم است که در شش‌ماهه اول هر سال باید این مهم انجام شود. تورم کنونی که لجام گسیخته شده حاصل کسری شدید بودجه کشور است و هرچه زودتر باید مهار شود. خلق پول و نقدینگی باید کنترل شود و این مهم ممکن نیست مگر اینکه از کسری شدید بودجه جلوگیری کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: به دولت پیشنهاد دادم که یک قرارگاه کنترل نقدینگی و کسری بودجه دایر شود تا این قرارگاه با تلاش مصاعف در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و با جلوگیری از فرار مالیاتی به درآمدزایی دولت کمک کند و شکاف بین هزینه و درآمد قوه مجریه را کاهش دهد.

طغیانی تصریح کرد: اگر این موارد ذکر شده انجام شود به شکل اتوماتیک بسیاری از مسائل اقتصادی کشور حل می‌شود. اگر آرامش در بازار کالاهای مختلف حاکم شود مردم به راحتی می‌توانند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کنند و تولیدکنندگان نیز بهتر می‌توانند به اقتصاد کشور کمک کنند.

وی ادامه داد: منظور از مهار تورم این است که نرخ رشد تورم که هم‌اکنون ۴۷ درصد است به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند که با برنامه‌ریزی این امر مقدور است. البته جهش نرخ ارز در سال گذشته نیز سبب افزایش تورم می‌شد که جهش نرخ ارز در هزینه‌های تولید نمایان شد. در سال ۱۴۰۰ به هیچ وجه نباید اجازه داد نرخ ارز جهش پیدا کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه چشم‌انداز اقتصادی کشور بستگی به اقدامات موثر دارد، خاطرنشان کرد: امسال رشد اقتصادی کشور نسبت به سال گذشته که کرونا هم مزید بر علت شده بود بهتر است. در اوایل کرونا به کسب و کارها خسارات زیادی وارد شد، اما در سال جدید این خسارت‌ها کاهش پیدا کرد. بنابراین امسال پیش‌بینی می‌شود وضعیت اقتصادی کشور نسبت به پارسال بهتر باشد و کمتر شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم بالا باشیم.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا