سیاسی

موانع طرح حدنگاری توسط قوه قضائیه برداشته می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: باید برای اجرای این تکلیف قانونی در راستای کاهش ورودی پرونده‌ها و اختلافات دعاوی اقدام کرده چرا که طرح حدنگاری می‌تواند موجبات توسعه کشاورزی را فراهم سازد.

حسن بابایی، امروز سه شنبه ۲۲ شهریور در شورای قضایی خراسان جنوبی اظهار کرد: در دوران تحول دستگاه قضایی در راستای رفع چالش‌های گذشته و کنونی قرار داریم.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه هفت راهکار کلان در سند تحول پیش بینی شده است، افزود: در سیاست‌های کلی برنامه هفتم نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است به بحث کاهش ورودی به زندان و کاهش جمعیت کیفری زندان و پیشگیری از جرم توجه شده و اجرای این اقدامات منتج به یک نهضت در دوران تحول و تعالی خواهد شد و این دوران را به عنوان یک نهضت خدمت رسان می‌شناسیم.
بابایی با بیان اینکه در راس دستگاه قضایی با یک الگوی عملی با ۴۰ سال سابقه داریم، تصریح کرد: تفکر رئیس قوه قضائیه در قسمت‌های مختلف این دستگاه قابل مشاهده است و مجموعه دستگاه قضایی خراسان جنوبی یک دستگاه خدمت رسانی است که توانسته رضایت مردم را جلب کند.
معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه بحث اتمام حدنگاری در کشور یک تکلیف قانونی و دستور مقام معظم رهبری است، گفت: مقام معظم رهبری بر حدنگاری و کاداستر برای جلوگیری از زمین خواری و کوه خواری تاکید دارند و امروز هیچ بهانه و تفسیری از قانون جهت اجرا نشدن این تکلیف پذیرفته نیست.
وی بیان کرد: در خصوص قوانینی که مانع حدنگاری می‌شوند بدانید که یک سری از قوانین در جایگاه عالی قرار دارند و از طرفی زمانی که فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حدنگاری شدن تمام اراضی بدون استثنا وجود دارد پس تکلیف بر ما روشن است.
بابایی ادامه داد: در برنامه سیاست‌های توسعه هفتم به اجرای صد درصدی حدنگاری اشاره شده و از لحاظ توسعه کشاورزی و برای یکپارچه سازی اراضی باید این قانون اجرایی شود و قانون حدنگار مصوب سال ۹۳ بوده و استناد به این قانون هیچ منطق و تفسیری را قبول نمی کند و هیچ مقامی برای صدور سند برای اراضی خردشده تحت تعقیب قرار نگرفته است.
معاون رئیس قوه قضائیه بیان کرد: قانون منع افراز اجاره نمی‌دهد که سند مفروزی دهیم و قانون خردشده و افراز برای بعد از صدور سند است و جهت جلوگیری از افرازها و حفظ وضعیت موجود این قانون حدنگار هر چه سریع تر اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۶ و نیم درصد از اراضی کشاورزی در استان سنددار شده‌اند، افزود: در این استان 98.5 درصد اراضی ملی حدنگاری شده است و جهت تخصیص اعتبارات خاص به استان برای کامل شدن این آمار آمادگی داریم و ۱۲ نقشه بردار با تحصیلات بالا در اختیار استان قرار خواهند گرفت.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه در روستاها باید طرح حدنگاری جبران شود، افزود: یکی از دغدغه‌ها، نبود قانون جامع و کارآمد و به روز در اقدامات ثبتی است و در این زمینه اقداماتی صورت خواهد گرفت.
وی یادآور شد: تفاهم نامه خوبی با بنیاد مسکن بسته شده و برای تهیه نقشه هیچ اعتباری از زارعین دریافت نخواهد شد.
انتهای پیام

منبع خبرگزاری ایسنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا