سیاسی

نشست «میدان هسته‌ای»/ دولت قبل مذاکرات را به کالای انتخاباتی تبدیل کرد


به همت بسیج دانشجویی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران و به‌ مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید محسن فخری‌زاده و شروع دور جدید مذاکرات وین نشست «میدان هسته‌ای» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاه خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران و به‌ مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید محسن فخری‌زاده و شروع دور جدید مذاکرات وین نشست «میدان هسته‌ای» با حضور برخی کارشناسان این عرصه و خانواده شهید فخریی زاده برگزار شد.

* باید روحیه زمان جنگ را داشته و از همه چیز کشور دفاع کنیم

سیدمحمودرضا آقامیری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این نشست با اشاره بخ شناخت دقیقی که دشمنان از شهید فخری‌زاده داشتند گفت: اگر ما در جهان حرفی برای گفتن داریم، مدیون فعالیت‌های شهدا هستیم.

وی با بیان اینکه آمریکا تعداد زیادی از دانشمندان فیزیک را ترور کرده است، افزود: من زمانی به خاطر عشق و علاقه به فیزیک وارد آن شدم و از زمانی به بعد گرایش هسته‌ای تعطیل شد. ما بعد از انقلاب شروع به راه انداختن فناوری‌های هسته‌ای کردیم و بعد از بیست سال دشمن دید که ایران به سایت هسته‌ای و غنی‌سازی رسیده است. یکی از شخصیت‌هایی که در این راه بسیار کمک کرد، شهید فخری‌زاده بود که بنده با او همکلاسی بودم. بعد از مدتی متوجه شدم که او به دنبال کار‌های بزرگ است و بسیار برای فعالیت‌های استراتژیک دل می‌سوزاند و پیگیر بود تا افراد دغدغه‌مند را در این حوزه درگیر کند. شهید فخری‌زاده در بسیاری از فعالیت‌های استراتژیک کار می‌کرد.

وی در ادامه گفت: شهید شهریاری جزء استادان نمونه کشوری بود که شخصیت علمی ویژه‌ای داشت. غفلت ما باعث ترور شهید فخری‌زاده شد. مهم این است که ما توان هسته‌ای داشته باشیم تا قدرت بازدارندگی در دنیا داشته باشیم. دشمن نیروی انسانی ما رو مورد حمله قرار داد تا بقیه بترسند و در این زمینه فعالیت نکنند.

آقامیری افزود: در دو جریان اوایل دهه هشتاد و برجام، دشمن تجهیزات و پیشرفت ما در زمینه هسته‌ای را با رکود روبه‌رو کرد. در حال حاضر جامعه ما را به سمت بی‌خیالی برده‌اند و باید هر کسی برای خود یک هدف مقدسی پیدا کند و به نوعی با دیگران متفاوت باشد. شهید شهریاری و شهید فخری‌زاده کسانی هستند که در سکوت کار کردند و اگر شهید نمی‌شدند، ما آنان را نمی‌شناختیم.

وی در پایان تأکید کرد: شهید فخری‌زاده در حال انجام حدود ۱۶ پروژه کلان استراتژیک بود و امیدواریم امثال ایشان برای کشور حفظ شوند و ما دیگر غفلت نکنیم. متأسفانه امروزه همه چیز سیاسی شده و همه از هم طلبکار شده‌اند. ما باید روحیه زمان جنگ را داشته و از همه چیز کشور دفاع کنیم و باید مسئولیت خود در برابر کشور را بدانیم و به آن عمل کنیم.

* دولت قبل مذاکرات را به یک کالای انتخاباتی تبدیل کرد

مرتضی احمدی، کارشناس مسائل بین‌الملل هم در این نشست گفت: بعد از اینکه برجام در تیرماه ۱۳۹۴ منعقد شد، در یکی از مجالس تخصصی آمریکا بحث بر روی دانشمندان هسته‌ای شکل می‌گیرد و اسم آقایان فخری‌زاده رسماً آورده می‌شود.

پرونده هسته‌ای ایران از ابتدای دهه هشتاد وارد مجامع بین‌المللی شد و تا الان ادامه داشته و خواهد داشت. اما دولت قبل مذاکرات را به یک کالای انتخاباتی تبدیل کرد. ما یک توافقی را امضا کردیم و به تمام تعهدات خود عمل کردیم و آژانس نیز آنان را تأیید کرد، اما طرف مقابل به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکرد.

وی گفت: هدف از مذاکرات از روز او مسائل اقتصادی و رفع تحریم‌ها بود که اتفاق نیفتاد. دولت قبل به جای اصل مسئله و اهداف اصلی مذاکرات، به حواشی و اینکه ما کاپ اخلاق را بردیم، می‌پرداخت و می‌گفت که باید صبر راهبردی کنیم. به نوعی صبر راهبردی، انفعال در دستگاه وزارت خارجه را توجیه می‌کرد.

احمدی تصریح کرد: ترور شهید فخری‌زاده یا خرابکاری در سایت هسته‌ای نتیجه انفعال این دستگاه بود. ما در برجام از حق خود در مسائل هسته‌ای عقب‌نشینی کردیم و نتیجه دو برابر شدن تحریم‌ها بود. برای افکار عمومی باید این جا بیفتد که کشور را بدون مذاکره هم می‌توان اداره کرد. طرف مقابل می‌خواهد توپ را در زمین ما بیندازد و بگوید ایران برای مذاکرات نیامد.

وی گفت: متأسفانه در تعهدات و توافق‌نامه‌هایی که ایران در طول تاریخ داشته است، همیشه برای ما ضرر وجود داشته است. در توافقات جدید یا مذاکرات وین و کمیسیون مشترک، هیچ اشاره‌ای به نقض آمریکا در برجام نشده است و به نوعی همیشه ایران را متهم می‌کردند. در برجام بار‌ها آقایان اشاره کردند که کلمه تعلیق نیامده است و اخیراً به این مطلب اذعان کردند.

احمدی افزود: حیات سیاست خارجی دولت قبل وابسته به مذاکرات بود. باید گفت که آقای روحانی در طول هشت سال حتی یک سفر به قاره آفریقا نداشت و به کلی یک قاره را از معادلات خود حذف کرد. درصورتی که در کل دنیا رقابت جدی بر روی آفریقا وجود دارد.

وی گفت: اما نگاه دولت سیزدهم صرفاً بر روی مذاکرات نیست و بر بسیاری از مسائل دیگر از جمله همسایگان است. هدف ما اساساً در مذاکرات لغو تحریم‌هاست و دولت قبل فقط این حرف را بلد بود و کار دیگری انجام نداد. ما سازوکار‌های دیگری نیز برای رفع تحریم‌ها داریم و ما به طرف مقابل خوشبین نیستیم و این تجربه طرف مقابل است.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا