سیاسی

هشدارهای نماینده مهاباد نسبت به تغییر اقلیم و دست کاری منابع طبیعی در ایران

نماینده مردم مهاباد در مجلس نسبت به تغییر اقلیم در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: سیل در مهاباد نتیجه ۲۵ میلی متر بارندگی در ۳۰ دقیقه بود. یعنی ۲۵ لیتر آب در یک متر مربع. تغییر اقلیم در ایران باعث بارش کم در زمان طولانی و بارندگی شدید در چند دقیقه شده است.

جلال محمودزاده در گفت و گو با ایسنا در مورد میزان خسارت سیل در مهاباد گفت: روز اولی که سیل اتفاق افتاد، پنجاه دستگاه خودرو آسیب دید. میزان قابل توجهی از لجن وارد ۷۰ ساختمان  مسکونی شده بود. میزان لجن وارد شده به دو ساختمان مسکونی تا حدی بود که تا جمعه شب (۱۴ آبان ماه) مشغول خارج کردن لجن‌ها بودند.

نماینده مردم مهاباد در مورد خسارات‌ وارد شده به ساختارهای شهری گفت: برآورد مسئولان از آسیب سیل به ساختارهای شهری مثل معابر و کانال‌های آبی حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده است. ۵۸ تا ۹۰ هکتار از اراضی کشاورزی در روستاهای مختلف خسارت وارد شده بود که استاندار و کارگروه پلیس و حوادث در محل وقوع حضور پیدا کرده و در حال بررسی موضوع هستند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با استناد به نامه‌ای که در ساعات اولیه پس از وقوع سیل به رئیس جمهور نوشت، گفت: از رئیس جمهور درخواست کردم که به موضوع سیل رسیدگی کنند. با استاندار آذربایجان غربی، فرماندار شهرستان و امام جمعه محترم تماس گرفته شد. در ادامه نامه‌ای به سازمان مدیریت بحران نوشتم و خواستار پرداخت اعتبار برای رفع مشکلات مردم شدم. همچنین از سازمان جنگل داری خواستم برای اجرای پروژه‌ و آبخیزداری مطالعه شده اعتبار لازم را تخصیص دهند.

رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس در مورد وضعیت محیط زیستی ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: حریم رودخانه‌ها و دره‌های طبیعی که در کشور ما معمولا مورد تجاوز قرار می‌گیرند. بسیاری افراد دره‌ها را شخم می‌زنند یا در حریم رودخانه ابنیه می‌سازند. درصد تخریب منابع طبیعی در کشور ما بسیار بالاست. در این زمینه نیازمند برخورد چکشی با افرادی هستیم که به منابع طبیعی آسیب می‌زنند.

سیل مهاباد نتیجه ۲۵ میلی متر بارندگی در ۳۰ دقیقه بود

محمودزاده نسبت به موضوع تغییر اقلیم نیز هشدار داد و تأکید کرد: بارندگی‌ها در کشور ما به گونه‌ای شده است که در مدت زیادی بارش کم را تجربه می‌کنیم و در مقطع کوتاهی بارش سنگینی را تجربه می‌کنیم که بعضا منجر به سیل می‌شود. سیل مهاباد نتیجه ۲۵ میلی متر بارندگی(۲۵ لیتر آب در یک متر مربع) در ۳۰ دقیقه بود. این در حالی است که مهاباد در ۳ ماه گذشته خشک بود و هیچ بارانی را تجربه نکرد. اگر این ۲۵ میلی متر رو در طول یک یا دو ماه تجربه می‌کردیم برای ذخایر آبی و زمین‌های کشاورزی بسیار مفید می‌بود اما این اتفاق نیفتاد.

نماینده مردم مهاباد در پایان در خصوص اقدامات مورد نیاز در مهاباد گفت: شهرداری باید به امکانات لازم تجهیز شود. باید دیوار ساحلی در اننتهای دره‌هایی که به شهر می‌رسند، احداث شود. سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی باید به موضوع تخریب دره‌ها و مسیر رودخانه‌ها بیشتر حساس باشند. سازمان محیط زیست متأسفانه مرکز مناسبی در مهاباد ندارد. پروژهای که در شهرهای ایران اجرا می‌شود پیوست محیط زیستی ندارند. در واقع ابتدا پروژه اجرا می‌شد و بعد مسائل محیط زیست را در نظر می‌گیرند.

انتهای پیام

خبرگزاری ایسنا

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا