سیاسی

هیأت عالی نظارت مجمع نباید قانون اساسی را تفسیر کند


نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از معطل نگه داشته شدن طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این هیأت نباید قانون اساسی را تفسیر کند چرا که تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) و در تذکر شفاهی اظهار داشت: هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که نسبت به مصوبات مجلس اظهارنظر می‌کند، نباید خودش قانونگذاری کند. 

وی ادامه داد: ما اخیراً در مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را اصلاح کردیم و شورای نگهبان هم این طرح را تأیید کرد، اما هیأت عالی نظارت آن را نگه داشته است. 

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اظهارنظر شورای نگهبان فصل الخطاب است، تأکید کرد: ریاست محترم مجلس و هیأت رئیسه باید این مشکل را به طورکلی حل کنند؛ تفسیر قانون اساسی براساس اصل ۹۸ به عهده شورای نگهبان است، اما هیأت عالی نظارت اصل ۱۱۵ قانون اساسی را تفسیر می‌کند! 

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس در پاسخ به تذکر میرتاج‌الدینی، با بیان اینکه حق با شماست تصریح کرد: اول هم تذکر داده شده و رئیس محترم مجلس هم نسبت به عملکرد هیأت عالی نظارت مجمع اعتراض کرده است. 

وی افزود: وقتی شورای نگهبان اظهارنظر می‌کند، کار تمام است، البته در خصوص مصوبه اخیر مجلس مهلت اظهارنظر شورای نگهبان رعایت نشد، اما در هر صورت شورای نگهبان مصوبه مجلس را تأیید کرد. 

قاضی‌زاده ادامه داد: اخیراً هم شورای نگهبان مشابه مصوبه مجلس را با ابلاغیه خودش به و زارت کشور داده است که هر چند همه اجزای مصوبه مجلس را ندارد، اما تقریباً همان مقصود حاصل شده است. 

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا