سیاسی

کاندیداهای ریاست جمهوری باید نگاه تحولی به مسائل کشور داشته باشند


دبیرکل سابق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه تغییر همیشه با مقاومت هایی روبه رو خواهد بود و قطعا کار راحتی نیست، گفت: رئیس جمهوری باید انتخاب شود که شجاعت ایجاد تحول را داشته باشد.


محمد زادمهر دبیرکل سابق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: با نزدیک شدن به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، نامزدهای تصدی این جایگاه دیدگاه خود نسبت به مسائل مختلف را ارائه می دهند. اغلب صحبت از تغییر می زنند اما این تغییر باید با نگاه تحولی باشد.

وی ادامه داد: نظام مسائل کشور بسیار گسترده و پیچیده است و نمی توان نسخه واحدی برای حل تمام مشکلات داد. گاهی برای بعضی مسائل راهکار اصلاحی باید داد، گاهی راهکار تغییر و اما گاهی کلا باید ریل گذاری تغییر کرده و تحولی عظیم ایجاد گردد. به نظر می رسد دسته سوم برای مسائل کلان نیاز است و باید ضمن بررسی بیش از ۴۰ سال عملکردها در حوزه های مختللف نسبت به این تغییر ریل گذاری و ایجاد تحول عظیم اقدام کرد.

زادمهر تصریح کرد: تغییر همیشه با مقاومت هایی روبه رو خواهد بود و قطعا کار راحتی نیست. در نتیجه رئیس جمهوری باید انتخاب شود که شجاعت ایجاد تحول و مقاومت در برابر افرادی که منافعشان به خطر می افتد را داشته باشد. به عنوان مثال حذف کنکور مسئله ای است که از ابتدای دولت تدبیر و امید به آن پرداخته و وزرای علوم و آموزش و پرورش مدام شعار انجام این کار را داده اند اما با گذشت ۸ سال هیچکدام توانایی ایجاد این تغییر و حذف کنکور را نداشتند. علت مشخص آن، مافیای کنکور و گردش مالی بالای آن برای افرادی موجب سنگ اندازی و مقاومت آن ها در برابر تصمیم مسئولان شده. از این دست مسائل بسیار است.

وی تصریح کرد: در بحث تحول باید به ۲ موضوع توجه جدی شود اول اینکه مشکل کاملا بررسی و نقاط ضعف و قوت احصا گردد و دوم اینکه نسبت به ارائه مسیر جدید اقدام شود. اگر مسیر جدید تعیین شده به درستی تببین و بررسی نگردد ضمن اینکه مشکلی برطرف نخواهد شد بلکه دردسری عظیم تر برای مردم ایجاد خواهد شد.

دبیرکل سابق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: بسیار دیده ایم که سازوکاری در کشور با سر و صدای عظیم اصلاح می گردد اما بعد از چند سال شاهد شکست و بازگشت به همان شیوه قبل هستیم. به عنوان مثال می توان به مسئله کارت سوخت اشاره کرد که ابتدای دولت یازدهم حذف شد و آبان سال ۱۳۹۸ با هزینه بسیار برای مردم مجدد اجرا شود.

زادمهر تاکید کرد: البته باید در نظر داشت در حوزه هایی اسناد بالادستی و تحولی وجود دارد اما متاسفانه به بهانه های مختلف اجرا نمی گردد به عنوان نمونه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش که بعد از گذشت چندین سال کمتر از ۳۰ درصد اجرایی شده است و این نشان می دهد که با اینکه مسیر جدید مشخص شده اما اراده ای برای تحول و یا تغییر وجود ندارد.

وی گفت: لازم است مردم، نخبگان و کارشناسان ضمن بررسی دقیق نظرات نامزدهای ریاست جمهوری نسبت به وجود یا عدم وجود این نوع نگاه توجه کرده و البته ادعای تحول را باید با بررسی سوابق نامزدها راستی آزمایی کنند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا