سیاسی

کمربندی پاکدشت معطل بودجه/ با مشارکت بخش خصوصی آزادراه غدیر را تکمیل می‌کنیم


وزیر راه و شهرسازی درباره علت تکمیل نشدن پروژه آزادراه غدیر در حوزه کمربندی پاکدشت گفت: مهم‌ترین علت این مسئله کمبود اعتبارات و مشکلات مربوط به تملک اراضی بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰) و در پاسخ به سوال ملی فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت و ۱۸ نماینده مجلس در خصوص علت عدم تکمیل پروژه کمربندی پاکدشت اظهار داشت: این پروژه به علت عدم بودجه کافی از پیشبرد لازم برخورد نبوده و در سال‌های اخیر نیز موضوع آزادسازی و تملک اراضی مطرح بوده و به دلیل کمبود اعتبارات به کندی پیش رفته است.

وی افزود: البته تلاش کرده‌ایم سازوکار مشخصی برای تقویت این پروژه و خروج آن از رکود تعریف کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم تا از محل بند ۶ تبصره ۱۹ سرمایه گذار جذب کنیم که این مسیر ۳۳ کیلومتری که ۱۰ کیلومتر آن طی شده، با تامین مالی به سرانجام برسد.

اسلامی با بیان اینکه مذاکراتی با بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم الانبیاء، وزارت دفاع و چند نهاد دیگر انجام شده ولی استقبالی نشده است، خاطرنشان کرد: راهکار دوم این بوده است که از محل تبصره‌های ۵ و ۶ تامین مالی کنیم و نقطه عبوری از پاکدشت را تمام کنیم که این کار در دستور است، البته اعتبار مورد نیاز برای انجام این پروژه ۲ هزار میلیارد تومان بر اساس برآورد سال ۹۸ است، اما ردیف مصوب آن در بودجه امسال فقط ۶ میلیارد و یکصد میلیون تومان است که با بدهی موجود به پیمانکاران راهی جز استفاده از ظرفیت تبصره ۶ و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نداریم.

وی اضافه کرد: البته پروژه آزادراه غدیر افتتاح شده و سهم بزرگی از ترافیک آن مسیر را جذب می‌کند اما این کافی نیست و همچنان برای تامین مالی اقدام می‌کنیم تا بخش مربوط به شهر پاکدشت را تکمیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این دوره وزارت توانستیم طرح جامع حمل و نقل کل کشور را متناسب با نرخ رشد و توسعه تدوین کنیم، اظهار داشت: در این خصوص اولویت‌هایی را باید دنبال کنیم که در لوایح بودجه ۹۹ و ۱۴۰۰ به آنها توجه کردیم.

اسلامی تصریح کرد: افتخار می‌کنم که در این دوره توانستیم آزادراه غدیر را که از پرافتخارترین پروژه‌های کشور است و تأثیر ترافیکی عمیقی بر استان‌های سمنان، تهران، البرز و قزوین دارد به اتمام برسانیم؛ درواقع بار اصلی ترافیکی محور شرق به غرب را این پروژه دنبال می‌کند و قطعه‌ای که امسال در دست بهره‌برداری داریم،‌ اتصال گرمسار به سمنان است که بیش از ۳۰ درصد آن افتتاح خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم ۱۱ کیلومتر از این پروژه که از پاکدشت عبور می‌کند امسال به سرانجام برسانیم، امسال ۱۲۵ میلیارد تومان برای تکمیل آزادراه غدیر پیش بینی شده است که با الگوی ۲۰ درصد بخش دولتی و ۸۰ درصد بخش خصوصی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/  

 


خبرگزاری فارس

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا