شهرستان ها

آب اندازی آزمایشی فاز دوم انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه

ارومیه-دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: فاز دوم پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق کانال بادین آباد امروز به صورت آزمایشی آب اندازی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان ظهر سه شنبه در حاشیه رهاسازی آزمایشی فاز دوم پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه از طریق کانال بادین آباد و در گفتگو با خبرنگاران، این پروژه را یکی از پروژه‌های سخت افزاری مصوب کارگروه ملی نجات دریاچه عنوان کرده و افزود: پروژه مذکور با حمایت و پیگیری شهید جمهور، شهید آیت الله رئیسی و تأمین و تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز، در حداقل زمان آماده بهره برداری شد.

وی همچنین با قدردانی از اهتمام جدی وزارت نیرو و دستگاه‌های متولی برای اتمام این پروژه، خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه مذکور که قرار بود در طول ۱۵ ماه به اتمام برسد در ۷ ماه به بهره برداری رسید که این مسئله، بیانگر روحیه جهادی و تلاش شبانه روزی متولیان امر و قرارگاه خاتم الانبیا حتی در روزهای فصل زمستان می‌باشد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به طول ۴.۵ کیلومتری کانال بادین آباد نیز اشاره کرد و افزود: این کانال ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب مازاد منطقه را به سد کانی سیب و در نهایت از طریق تونل انتقال و رودخانه گدار به دریاچه ارومیه منتقل خواهد کرد.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه حدود ٩٠٠ هزار مترمکعب خاکبرداری برای احداث کانال بادین آباد انجام شده، اضافه کرد: حدود ۴۱۵ هزار مترمکعب حجم خاک ریزی و حدود ۶۷ هزار مترمکعب حجم بتن سازه و ۵ هزار و ۶۳۰ تن تناژ آرماتور در این پروژه می‌باشد.

وی در ادامه از هزینه اجرای این پروژه را به قیمت روز بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با استفاده از دانش و تکنولوژی داخلی و حمایت دولت سیزدهم، این پروژه تکمیل شده قرار بود و با توجه به اهمیت ویژه رئیس جمهور شهید به مسائل زیست محیطی در دهم خردادماه سال جاری توسط ایشان به بهره برداری برسد که متأسفانه به زمانی دیگر موکول شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه همچنین پروژه کانال بادین آباد را آخرین پروژه سخت افزاری احیای دریاچه در آذربایجان غربی عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به بارش‌های خوب و مدیریت انجام شده، میزان رهاسازی آب از سدها به سمت دریاچه ارومیه به بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب رسیده است.

معتمدیان از پر شدن ۷۱ درصدی ظرفیت سدهای استان خبر داد و افزود: با توجه به فراهم سازی زیرساخت‌ها و تکمیل پروژه‌های سخت افزاری، امیدواریم در سال‌های آینده شاهد تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه باشیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا