شهرستان ها

آب و برق دو مشکل اساسی توسعه صنعت استان است/ فروش اموال مازاد صرف پروژه‌های نیمه تمام می‌شود نه تامین هزینه‌های جاری

رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس:

رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس گفت: آب و برق دو مشکل اساسی توسعه صنعت فارس است و درحالی در استان دو چالش اصلی آب و انرژی برای توسعه و سرمایه گذاری داریم که برخی از واحدهایی که شروع کرده‌اند مشکل برق داریم.


به گزارش ایلنا، احمدعلی افکاری امروز ۷ مرداد در نشست خبری مدیران پاسخگو با اشاره به انتقال آب از پارسیان به درون استان بیان کرد: این پروژه درحال اجرا است و از طریق شیرین کردن آب دریا قرار است توسعه صنایع آب بر در مسیر این خط انجام گیرد.

وی بیان کرد: در واقع صنایعی که پیگیری می‌شود در قسمت شرق استان به هپچ عنوان از دید آمایشی موافقت نکردیم و تنها با انتقال آب دریا که از هرمزگان به کرمان می‌رود خط انتقال آب به فولاد نی ریز وارد می‌شود.

افکاری با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد کل درآمد استان از محل مالیات است، عنوان کرد: علاوه بر درآمد مصوبی که برای استان داریم درآمد تحقق یافته داریم که در سال 1400 درآمد استان 107 درصد بود و 7 درصد بیشتر از مصوب بوده است و در سال 1401 نیز 101 درصد بوده است.

وی گفت: در سال جاری نیز نسبت به 1401 تاکنون رشد درآمدی استان 31 درصد بوده است و به نظر می‌رسد امسال نسبت به سال گذشته مازاد درآمد داشته باشیم که بخشی از ان به استان بازمی‌گردد.

افکاری با اشاره به فرارمالیاتی برخی مشاغل گفت: تکیه ما بر شناسایی فرار مالیاتی است و اصنافی که فرار مالیاتی دارند شناسایی و مالیات به حق از آنها گرفته می‌شود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس در خصوص اموال مازاد گفت: این موضوع به شدت در استان پیگیری می‌شود و با دستگاه‌های اجرایی که اموال مازاد دارند صحبت می‌شود.

افکاری افزود: به غیر از دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش هر مجموعه‌ای که اموال مازاد خود را بفروشد به استان باز می‌گردد که صرف پروژه‌های نیمه تمام شود و در سایر دستگاه‌های اجرایی 50 درصد به دستگاه و پروژه نیمه تمام باز می‌گردد و 50 درصد وارد خزانه می‌شود.

وی با اشاره به تهاتر و واگذاری اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی به پیمان کار، بیان کرد: دستگاه اختیار دارد این طریق پروژه را به صورت کامل تکمیل کند و این فرصت خوبی برای دستگاه‌های اجرایی است که از اموالی که هیچ استفاده‌ای ندارد بهره ببرند و پروژه‌های نیمه تمام را به نتیجه برساند.

افکاری تصریح کرد: فروش اموال مازاد به هیچ وجه برای تامین هزینه‌های جاری نیست و صرفا باید برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام باشد.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها برای فروش اموال مازاد اقدام کنند تا ضمن تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خدمت رسانی به مردم تسریع یابد.

افکاری با اشاره به برنامه سفر ریاست جمهوری گفت: اساس آن بر روی پروژه‌های بالای 50 درصد پیشرفت و به سرانجام رسیدن آن است که پیشنهادات از دستگاه‌های اجرایی اخذ شده و هنوز جمع بندی نهایی نشده است.

وی افزود: 2 هزار و 434 پروژه از اعتبارات استانی داریم که بیش از هزار و 400 از سال 1401 است و 10هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است و 152 طرح ملی در استان داریم که اعتبار آن هنگفت است و پیش بینی بالایی می‌خواهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه فارس در خصوص رشد کشاورزی نیز گفت: این رشد باید از طریق افزایش بهره وری باشد و افزایش کشت کمی را صلاح نمی‌دانیم.

افکاری همچنین در خصوص آخرین آمار شاخص نیروی کار بیان کرد: نرخ بیکاری فارس در فصل بهار 1402 نیز 6.9 درصد بوده است درحالی که این شاخص در کشور 8.2 بوده است و فارس 1.3 نرخ بیکاری کمتر از کشور داشته است.

وی افزود: همچنین 36.6 درصد نرخ مشارکت اقتصادی استان بوده است و نسبت اشتغال 34.1 درصد بوده است.

افکاری با اشاره به اینکه فارس با رتبه نهم کمترین نرخ بیکاری را در بهار 1402 داشت، خاطرنشان کرد: از سال 1384 تا 1401 نیز استان فارس پایین ترین نرخ بیکاری با 7.5 درصد داشته است که از 20.59 درصد در سال 89 به 7.5 درصد رسیده است و از سال 95 تاکنون نرخ بیکاری فارس کمتر از متوسط کشوری بوده است.

وی افزود: نرخ تورم سالانه در تیرماه 1402 فارس 44.9 درصد است و رتبه سوم کمترین نرخ تورم در بین استان های دیگر داریم و میانگین کشوری در نرخ تورم 47.7 درصد بوده است‌.


انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا