شهرستان ها

آب کشاورزان قزوین به استخرها و جکوزی‌های تهران می‌رود / ریشه کشاورزان قزوینی درحال خشک شدن است

در تجمع کشاورزان قزوین مقابل استانداری مطرح شد؛

تعدادی از کشاورزان روستاهای مختلف شهرستان قزوین برای مطالبه سهمیه آب سد طالقان مقابل استانداری قزوین تجمع کرده و خواستار حق‌آبه این استان شدند.


به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، صبح امروز در تجمع تعدادی از کشاورزان شهرستان قزوین مقابل استانداری، موضوع حق آبه کشاورزی این استان از سد طالقان مطرح شد؛ چرا که معیشت کشاورزان به این آب گره خورده و با کاهش سهم آب شاهد کاهش بازدهی محصولات کشاورزی هستیم.

یکی از این کشاورزان به خبرنگار ایلنا گفت: ما خواستار سهمیه آب کشاورزی هستیم، حق آبه کشاورزان استان را قطع کرده و کشت تابستانه تعطیل شده است.

او ادامه داد: به دلیل عدم کارایی مسئولین، آب کانال بی موقع باز شد و همین باعث شد میزان برداشت محصولات کاهش پیدا کند.

این کشاورز تاکید کرد: امرار معاش ما از طریق کشاورزی است اما آب سدی که از ابتدا برای دشت قزوین بنیان‌گذاری شده امروز به روی قزوین بسته شده است.

ریشه کشاورزان درحال خشک شدن است

یکی دیگر از کشاورزان حاضر هم گفت: سهم آب قزوین از سد طالقان کاهش پیدا کرده، معاون سیاسی استاندار که امروز هم در جمع ما حاضر شد قول پیگیری داده؛ اما همچنان نتیجه‌ای دیده نشده است.

همچنین یکی دیگر از کشاورزان با بیان اینکه سال‌ها است که از آب سد طالقان استفاده می‌کنیم، اما امروز این آب به روی ما بسته شده است، گفت: ما خانوادگی و از نسل‌های گذشته کشاورز بودیم اما درحال حاضر ریشه ما درحال خشک شدن است، باید راه چاره پیش پای کشاورزان گذاشته شود، نه اینکه کار کنیم و بدبختی بکشیم.

او ادامه داد: دو سال است که پیگیر هستیم اما کسی پاسخگو نیست، اینکه کمبود آب داریم را قبول می‌کنیم اما باید برنامه ریزی شود، به خصوص برای چند روستایی که حتی چاه هم ندارند.

جواب قانع کننده‌ای از بی مدیریتی مسئولین قزوین نگرفتیم

کشاورز دیگری با بیان اینکه برای این بی مدیریتی و بی قانونی جواب قانع کننده دریافت نکردیم، گفت: نمایندگان ما برای این موضوع با نمایندگان استان جلسه داشتند و یکی از نمایندگان در روستای ما حاضر شد.

نماینده مجلس برای رای جمع کردن آمده یا شنیدن درددل

کشاورز دیگری که خواست نامش فاش نشود، در این باره عنوان کرد: این نماینده قزوین یک بار به روستای ما آمد و رای جمع کرد و بعد از چهار سال باز هم که انتخابات نزدیک است به روستای ما آمده و خود را نشان داد، سوال اینجا است برای شنیدن درد دل ما آمده یا برای رای جمع کردن، اگر کار ما را انجام داده بود که درحال حاضر ما اینجا نبودیم.

یکی دیگر از کشاورزان هم مدعی شد: سهمیه آبی که آباء و اجدادی برای ما است را برای استخر و جکوزی‌ها به تهران منتقل می‌کنند، بخشی از سهم آب قزوین هم در قم است.

مسئولین بی کفایت شرق استان را به باد دادند

او ادامه داد: مسئولین شرق استان را به باد دادند، سد طالقان و کارخانه سیمان را به تهران بردند و آلودگی آن نصیب آبیک شد.

این کشاورز قزوینی عنوان کرد: لبنیات، گوشت، میوه و حتی تنقلاتی که از سوپرمارکت‌ها خریداری می‌شود به نوعی تولیدات ما است، اما به ما می‌گویند شما متوجه نمی‌شوید، حرف ما این است تشنگی با گرسنی فرقی ندارد، کشاورزی شغل ما است و با آن امرار معاش می‌کنیم و خرجی زن و بچه را می‌دهیم، باز هم اگر آب سد طالقان را برای خوردن می‌بردند قانع کننده بود، اما برای آشامیدن نمی‌برند.

چند سالی است که سهمیه آب قزوین از سد طالقان به چالش برای کشاورزان استان تبدیل شده و مسئولین هم کشاوران را به کاهش کشت در فصل‌های مختلف توصیه کرده‌اند.


انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا