شهرستان ها

آب ۱۰ هزار مهرستانی در صورت عدم رسیدگی به زودی قطع می شود

زاهدان – آب ۱۰ هزار نفر از مردم شهرستان مهرستان در سایه بی تدبیری مسئولان شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان و در صورت عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران به زودی قطع می شود.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها؛ مهران خاکی زائی: آب مایه حیات حیات است اما روزی نیست که خبری از کمبود آب در سیستان و بلوچستان منتشر نشود.

بیشتر از ۵۰ درصد جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری سیستان و بلوچستان در روستا زندگی می‌کنند. بر اساس آمارهای اعلام شده، ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی سیستان و بلوچستان شبکه آب ندارند؛ هزار و ۲۶۱ روستا به‌صورت سقایی یعنی با تانکر آبرسانی می‌شوند و سهمیه هر نفر ۱۵ لیتر در شبانه روز است که البته برخی اوقات این میزان هم به آنها تعلق نمی‌گیرد.

اما این نکته به هیچ عنوان بر کسی پوشیده نیست که همه مردم به آب سالم برای آشامیدن و پرداختن به امور بهداشتی نیاز دارند. تأمین آب با صرف هزینه و سرمایه گذاری زیاد انجام می‌شود. روند افزایش جمعیت و گسترش منابع و نیاز به آب برای تأمین غذای بشری سبب شده است که آب به عنوان یک عامل حیاتی و به وجود آورنده بحران تلقی شود.

کافی است برای پی بردن به ارزش آب و نقش آن در ایجاد تنش‌های سیاسی به جدال‌های سران کشورها بر سر تقسیم آب‌ها و مرزهای آبی توجه شود.

مطالبات پیمانکاران آبرسانی به مهرستان از سال ۹۷ تاکنون پرداخت نشده است

در همین راستا نماینده پیمانکاران آبرسانی سیار شهرستان مهرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: از سال ۹۷ اقدام به آبرسانی سیار به بیش از ۲۰ روستا دچار بحران آب در بخش مرکزی و آشار شهرستان مهرستان کردیم که متأسفانه تاکنون مطالباتمان پرداخت نشده است.

وی افزود: از همین رو از اوایل سال ۱۴۰۰ تصمیم به قطع همکاری با شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان داشتیم که با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان با وساطت مسئولین، روحانیون و معتمدین با وعده پرداخت مطالباتمان ادامه فعالیت دادیم.

وی ادامه داد: اما متأسفانه باز هم تاکنون هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته و ما همچنان در بلاتکلیفی به سر می بریم.

وی گفت: با توجه به قیمت‌های سرسام آور لوازم یدکی و هزینه نگهداری کامیون‌ها هم اکنون وسایل نقلیه ما مستهلک شده و قادر به تعمیر آنها نیستیم و قطعاً تا زمانی که اجرت معوقه ما پرداخت نشود هیچ‌گونه تعهدی در قبال آبرسانی به روستاها را عهده‌دار نخواهیم بود.

آب ۱۰ هزار مهرستانی ها در صورت عدم رسیدگی به زودی قطع می شود

آب بیش از ۱۰ هزار نفر از مهرستانی به زودی قطع می‌شود

از همین رو محمد رسولی یکی از شهروندان مهرستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طبق اعلام پیمانکاران از فردا کار آبرسانی به مردم شهرستان مهرستان تا زمانی که طلب پیمانکاران پرداخت نشود، تعطیل می‌شود.

وی افزود: روستاهای آبرسانی سقایی حدود ۲۰ روستا و همچنین شهر «آشار» با حدود ۴ هزار خانوار است با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر است که با ۵ دستگاه تانکر از سال ۹۷ تاکنون آبرسانی شده است.

این شهروند مهرستانی ادامه داد: اما چون طلب پیمانکاران تاکنون پرداخت نشده آنها تصمیم گرفته‌اند از اول مرداد ماه در اعتراضی جمعی دست از کار بکشند تا طلب چندساله شأن پرداخت شود.

حالا این اتفاق در حالی در حال وقوع است که این روزها در نقاط مختلف کشور و حتی استان سیستان و بلوچستان صحبت از مدیریت آب است و مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان چندی پیش در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد: ۴۵ روستای فاقد آب با جمعیت بیش‌از ۱۲ هزار نفر از ابتدای سال جاری تاکنون در این استان آبرسانی شدند.

علیرضا قاسمی افزود: همچنین پارسال ۹۱ هزار نفر در ۳۰۸ روستا در سیستان و بلوچستان به شبکه آب پایدار متصل شدند و با اجرای یک‌هزار و ۳۰۰ متر لوله گذاری تنش آبی تعدادی از روستای شهرستان نیمروز نیز مرتفع شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان با تعویض یا ارتقای سیستم پمپاژ مشکل آب آشامیدنی تعدادی از روستاهای دچار تنش آبی رفع شد، افزود: ۲۳ روستای شهرستان دشتیاری نیز به شبکه آب بهداشتی متصل شده و امیدواریم در آینده نزدیک با وارد مدار شدن ۲ روستای باقی‌مانده، مجتمع ۲۵ روستایی دلگان‌ها تکمیل شود که با اتصال به خط انتقال زیرمجموعه مخزن صفرزهی از مجتمع تلنگ، آب آشامیدنی برای مجتمع فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، حفر و تجهیز چاه جدید را از دیگر اقدامات آبفا برای شهر و روستاهایی که منابع آبی آن به دلیل کاهش نزولات آسمانی خشک شده برای گذر از تابستان امسال عنوان کرد و گفت: ۲۸ قرارداد اجرایی به منظور آبرسانی به شهرها و روستاهای استان انعقاد و ۳۳ مناقصه برای تأمین لوله، لوله گذاری و حفر چاه از ابتدای سال برگزار شده است.

اما این اظهارات در حالی بیان شده است که از سال ۹۷ تاکنون مطالبات ۵ دستگاه تانکر آبرسانی در شهرستان مهرستان تاکنون پرداخت نشده است از همین رو امیدواریم تا قبل از اینکه این موضوع موجب بروز مشکل برای مردم این منطقه شود چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا