شهرستان ها

آذربایجان‌شرقی بدترین وضعیت را از نظر خشکسالی در کشور دارد


هر ثانیه ۱۴ مترمکعب آب مصرف می‌شود / میزان بارش‌ها در استان به یک هشتم رسیده است


مدیرعامل آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی بدترین وضعیت را از نظر خشکسالی در کشور دارد، گفت: میزان مصرف سرانه استان در هر ثانیه ۱۴ مترمکعب آب، یعنی چیزی در حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.

محمد خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به فعالیت پلیس آب اظهار داشت: مجوز پلیس آب صادر شده است و مردم با شماره گیری، شماره ۱۲۲ می‌توانند پلیس را در جریان تخلفات مطلع سازند. 

وی گفت: آذربایجان‌شرقی بدترین وضعیت را از نظر خشکسالی در کشور دارد، خشکسالی هم به دلیل بارش کم و توده‌ای است که باعث می‌شود یک سد سرریز کند و یک سد اصلا پر نشود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امکان دارد سدی خشک و سدی سرریز شود، خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد مسئله حل شده و یک درصد باقی مانده مربوط به تجهیزات است، در حال حاضر با فشار مناسب آب مصرفی تمام مردم تبریز تأمین شده است.

خانی با تاکید بر اینکه میزان بارش‌ها به یک هشتم رسیده است، افزود: حوزه ورزقان تحلیل رفته و پوشش برفی آن ناکافی است، سد نهند نیز خشک شده، ما در ماه پایانی تابستان هستیم، ولی کسی نمی‌تواند ادعا کند صوفی چای برای سال آینده مراغه آب دارد یا خیر؟

وی با اشاره به برداشت اندک و حساب شده از سدها، گفت: آب شهرک‌ها جیره بندی  شده‌اند و اگر این کار را نمی‌کردیم، اردیبهشت با کم‌آبی روبرو می‌شدیم، بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه برای ایستگاه پمپاژ آب صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با تشریح مشکلات موجود در شبکه آب رسانی، افزود: فرسودگی شبکه موجب شد با ۹۰ درصد ظرفیت عمل کنیم، اتفاقات پی در پی شبکه آبی را گرفتار کرد و نتوانستیم به مردم اعلام کنیم چه زمانی و در چه محدوده‌ای آب قطع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه وزیر نیرو به طور مستقیم به مشکل آب تبریز ورود کرده است، گفت: مدیرعامل آب و فاضلاب کشور از هفته گذشته در تبریز مستقر بوده و نتیجه بررسی آنها این بود که تمام وظایف به درستی انجام شده است و هیچ نیاز لجستیکی وجود ندارد.

وی گفت: سد نهند به عنوان سد ذخیره استراتژیک ذخیره می‌شود دیگر نیاز به استفاده از این سد در سایر فصول نداریم. 

خانی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی ۱۶۰ حلقه چاه دارد تشریح کرد: قبلا ۱۲۰ حلقه چاه در استان وجود داشت، در مدت چند ماه توانستیم ۴۰ حلقه چاه هم ایجاد کنیم که ۳۰ حلقه وارد مدار شده است و ۱۶ حلقه چاه نیز بهسازی شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا