شهرستان ها

آغاز طرح جایگزینی کیسه های نایلونی در نانوایی های کردستان

سنندج- رئیس اداره آموزش و مشکارکت های مردمی حفاظت محیط زیست کردستان از اجرای طرح جایگزینی کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی در نانوایی های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر حشمتی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کیسه‌های پارچه‌ای با طرح‌های زیست‌محیطی توسط کارشناسان محیط‌زیست به صورت رایگان به صورت پایلوت در نانوایی‌های شهرهای سنندج، مریوان، سقز، قروه، سروآباد و دیواندره توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح، کاهش مصرف پلاستیک، ادامه داد: در صورت استقبال مردم از این طرح، نانوایی‌های استان به تدریج کیسه‌های پلاستیکی را حذف و کیسه‌های پارچه‌ای را در اختیار مردم قرار می‌دهند که اجرای این امر منتج به ارتقای کیفیت نان، افزایش ایمنی و سلامت شهروندان است و در نهایت حفظ منابع پایه در محیط‌زیست است.

حشمتی خاطرنشان کرد: نان داغ در کیسه‌های پلاستیکی سبب تولید حرارت می‌شود لذا خرید نان تازه و نگهداری آن در کیسه‌های پلاستیکی موجب تعرق کیسه، خمیر شدن و کپک زدن نان می‌شود.

وی افزود: تولید مواد مونومر در کیسه‌های پلاستیکی و تماس با نان باعث ایجاد بیماری‌های ریوی و اختلالات گوارشی شده و نظم سیستم‌های عملکردی بدن افراد را مختل می‌کند که بهتر است به جای کیسه پلاستیکی از پارچه‌های ساده و بدون رنگ و طرح استفاده شود.

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست کردستان گفت: در طول ۵۰ سال اخیر استفاده از محصولات پلاستیک در بسته بندی انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌ها و یا به شکل یک‌بار مصرف افزایش چشمگیری داشته به طوری که عصر حاضر را عصر پلاستیک نامیده اند و در حال حاضر ایران یکی از ده کشور دنیا در استفاده از ظروف یک‌بار مصرف است.

حشمتی افزود: پلاستیک‌های استفاده شده برای مواد غذایی به طور عمده از منابع نفتی استخراج می‌شوند و از مواد اولیه به نام مونومر ساخته شده اند.

وی خاطرنشان کرد: مونومرها مواد سمی بوده و برای سلامتی انسان مضر هستند ولی پلیمرها خنثی بوده و مشکلی ندارد. اما اشکال کار اینجاست که معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها مقداری از مونومرها قابل جدا شدن باقی می‌ماند که اگر از این ظروف یکبار مصرف نامرغوب برای نگهداری مواد غذایی استفاده شود احتمال انتقال این مونومرهای سمی به مواد غذایی وجود دارد بنابراین در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف یک‌بار ظروف غذا باید بسیار احتیاط کرد و از هر نوع پلاستیکی برای مواد غذایی پرهیز کرد.

وی افزود: در این راستا یکی از راه حل‌هایی که توسط کارشناسان محیط ارائه شده است، استفاده از انواع ساک دستی پارچه‌ای است چرا که توانسته در همین چند سال اخیر جایگزین کیسه‌های نایلونی شده و از این آزمون، سربلند بیرون بیاید.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا