شهرستان ها

آماده سازی پرونده هفت اثر تاریخی و طبیعی همدان برای ثبت جهانی

همدان_مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان از آماده سازی پرونده هفت اثر تاریخی و طبیعی همدان برای ثبت در میراث جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی مالمیر گفت: پرونده برخی از این آثار تکمیل و به یونسکو ارسال شده و برخی مراحل پایانی مطالعه را می‌گذرانند.

وی افزود: ایده ثبت جهانی «تپه باستانی هگمتانه» در نتیجه مذاکرات و رایزنی با کارشناسان یونسکو به «منظر تاریخی شهری از هگمتانه تا همدان» تبدیل شد و به سرعت مراحل تکمیل این پرونده در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی-گردشگری و صنایع دستی استان همدان تصریح کرد: پرونده «غار علیصدر» به عنوان یک اثر طبیعی از آثار مهم استان همدان محسوب می‌شود که در فهرست موقت یونسکو قرار گرفته است.

علی مالمیر گفت: پرونده کاروانسراهای «تاج آباد» و «فرسفج» نیز در قالب زنجیره کارونسراهای ایران به یونسکو ارسال شده و تیرماه سال جاری ارزیابان برای بازدید این آثار به همدان می‌آیند.

وی با اشاره به منظر تاریخی فرهنگی دره ارزانفود، سد اکباتان و ورکانه یکی از پرونده‌های پیشنهادی ما برای ثبت جهانی است افزود: مطالعات اولیه این اثر نیز انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی – گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: مطالعات اولیه «ارگ باستانی نوشیجان» هم به اتمام رسیده و پرونده این اثر برای ثبت جهانی تشکیل شده است.

«قنات قاسم‌آباد» از دیگر آثاری است که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان به آن اشاره کرد و گفت: الحاق این قنات به زنجیره قنات‌های ثبت شده ایرانی موضوعی است که در حال پیگیری آن هستیم و به موازات این طرح کار مطالعات عرصه و حریم قنات را برای ثبت جهانی انجام می‌دهیم.

میراث جهانی یونسکو نام پیمان‌نامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۷۲ به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید و موضوع آن، حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های زمین، فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص است.

بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی کشور خود را نامزد ثبت به عنوان میراث جهانی کنند و هر کشور در هر سال فقط می‌تواند یک نامزد برای ثبت میراث فرهنگی یونسکو درخواست دهد.

همدان دارای یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و طبیعی است که بیش از یک هزار آن ثبت ملی شده است.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا