شهرستان ها

آموزه‌های اخلاقی و دینی در تبلیغات انتخابات مد نظر کاندیداها باشد

بوشهر – پژوهشگر و جامعه شناس گفت: آموزه‌های اخلاقی و دینی در تبلیغات انتخابات مد نظر کاندیداها باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا طالبی نژاد ظهر دوشنبه در نشست مجازی «اخلاق انتخاباتی، انتخابات اخلاقی» دانشگاه پیام نور گناوه اظهار داشت: زمان انتخابات در همه کشورها فصل بروز سلایق و تفاوت آرا است اگر چه انتظار می‌رود که در جامعه‌ای که مزین به آموزه‌های دینی، اسلامی و اخلاقی است در انتخابات نیز شاهد رعایت این آموزه‌های دینی، اخلاقی و فرهنگی باشیم.

وی افزود: اخلاق انتخاباتی به معنای این است که توجه داشته باشیم می‌توان به گونه‌ای روابط، مناسبت‌ها و رفتارها را در ایام انتخابات بین کاندیداها تنظیم کرد که در عین رقابت، رفاقت هم وجود داشته باشد چون فرض بر این است که کاندیداها برای قبول یک مسئولیت و انجام یک وظیفه پا به میدان گذاشته‌اند که با این دیدگاه و هدف نه تنها رفاقت کم نمی‌شود بلکه باید به گونه‌ای رقابت را پیش برد که منجر به رفاقت و صمیمیت و همدلی شود.

وی گفت: از سوی دیگر باید چارچوب‌های قانونی و عرفی لازم را هم رعایت کرد تا بتوان خود را در ترازی که بتوان گفت اخلاق انتخاباتی رعایت شده و انتخابات اخلاقی برگزار شده است قرار داد.

وی گفت: قانون ابزارها و معانی و چارچوب‌ها و تعریف‌هایی را در نظر گرفته به ویژه الان که رقابت‌ها زودتر و قبل از زمان رسمی تبلیغات به خصوص در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌شود از چند منظر حائز اهمیت بیشتر است.

این پژوهشگر و جامعه شناس بیان کرد: بخشی از فضای مجازی قابل مدیریت نیست و قدرت انتشار اطلاعات وسیع و جدید است و ممکن است استنادات قوی و محکم برای این داده‌ها نباشد که اگر به خوبی برنامه ریزی نشود و تعهد اخلاقی وجود نداشته باشد می‌تواند به معدن بداخلاقی انتخاباتی تبدیل شود.

رعایت قانون و اخلاق همراه با هم

طالبی نژاد ادامه داد: علاوه بر قانون بخش دیگر تأثیرگذار بر اخلاق انتخاباتی روشن گری و مطالبه گری رسانه‌ها و دیده بانی و نظارت افکار عمومی است.

وی تصریح کرد: هر چه تک تک افراد به خصوص صاحبان افکار، نخبگان، تریبون دارها، صاحبان قلم و رسانه‌ها و گروه‌های مرجع جامعه فعالانه در فضای مجازی حضور داشته باشند و فضا را مسئولانه رصد کنند ضریب بداخلاقی انتخاباتی پایین‌تر می‌آید.

وی اضافه کرد: یکی از مؤلفه‌های ایام انتخابات به خصوص با تاکید بر فضای مجازی شکل گیری و انتشار شایعه، دروغ، تهمت، تخریب، افترا و متوسل شدن به حربه‌های ضد اخلاقی برای از بین بردن آبروی فرد یا مجموعه‌ای با این تفکر که می‌توان از این طریق برای خود آبرویی کسب کرد لذا نوع نظارت و رصد مردمی به اینکه فضای انتخاباتی فضای اخلاق مدارانه باشد بسیار کمک کننده است.

طالبی نژاد خاطرنشان کرد: دلیل دیگر در جامعه که درباره رعایت اخلاق انتخاباتی مدنظر است اینکه کشور ما و عموم مردم این کاندیداها را برگزیده جامعه و به عنوان الگو تلقی می‌کند و اگر این الگوها برای رسیدن به پست و مقام و رقابت انتخاباتی بداخلاقی کنند و جو آرامش روانی جامعه را به بریزند مطمئناً مردم انتظار ندارند که در چهار سال آینده نیز این افراد به عنوان یک الگوی خوب و اخلاقی معرفی شوند.

وی یادآور شد: دلیل برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی شاید به دلیل نقصی که در قوانین ما وجود دارد مثلاً ۲۰ روز برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یا ۷ روز برای شوراها در نظر می‌گیرند و لذا در این مدت چون زمان کوتاه است تبلیغات گسترده و فشرده می‌شود و نوعی هیجان و رقابتی فشرده باعث می‌شود تا افراد از هر روشی استفاده کنند تا از دیگران عقب نمانند در نتیجه بداخلاقی رخ می‌دهد.

وی گفت: البته روش‌های دیگر نیز وجود دارد که باید به صورت صحیح و درست استفاده کرد و در کنار تکنولوژی باید بحث‌های فرهنگی نیز مورد توجه باشد.

آبروریزی به بهانه انتخابات بی‌ارزش است

وی ادامه داد: در تبلیغات انتخاباتی یک پیوست فرهنگی اجتماعی چه در بحث بصری و تلویزیونی و رسانه‌ای و هم مکتوب و حتی برخوردهای چهره به چهره به خصوص در انتخابات شوراها که حساسیت‌های محله‌ای دارد حائز اهمیت است.

وی گفت: اگر در انتخابات در شهرها و روستاها که تعصبات محله‌ای و قومی و همبستگی خونی و نسبی وجود دارد اگر قرار بر بردن آبروی جمعی به بهانه تبلیغات انتخاباتی برده شود این انتخابات ارزشی ندارد.

پژوهشگر و جامعه شناس خاطرنشان کرد: در خود تلویزیون و مطبوعات و فضای مجازی نیز می‌توان با شیوه‌های متفاوت آموزشی و ترویجی فرهنگ سازی کرد و فرهنگ گفتگو و تعامل و رفاقت در عین رقابت را بیشتر ترویج و تبلیغ کرد.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا