شهرستان ها

آیین نامه پروژه مهارت‌آموزی دانش آموزان به استان‌ها ابلاغ شد

اصفهان-معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آیین نامه کلان پروژه مهارت‌آموزی دانش آموزان ارائه شده و نهایتاً با تصویب این آئین‌نامه، هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی کاظمی پیش از ظهر پنجشنبه در گردهمایی شورای معاونین وزارت و مدیران کل آموزش و پرورش کشور در اصفهان ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور اظهار داشت: با شهادت آیت الله رئیسی، نظام تعلیم و تربیت یکی از اصلی‌ترین حامیان خود را از دست داد و ما باید ادامه دهنده راه شهدای خدمت باشیم.

وی با بیان اینکه بیش از هزار کارگاه آموزشی در سراسر کشور برگزار شد تا فرایند انتخاب بهترین معلمان به عنوان مهم‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت به بهترین شکل ممکن انجام گیرد، عنوان داشت: یکی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، همراستا با سیاست‌های دولت سیزدهم، پرهیز از حافظه‌محوری و مهارت‌آموزی بوده است و در این راستا کلان پروژه مهارت‌آموزی دانش آموزان ارائه شد و آئین‌نامه‌ای در این خصوص تدوین شد و نهایتاً با تصویب این آئین‌نامه، هفته گذشته به استان‌ها ابلاغ شد.

کاظمی بیان داشت: در حال تهیهٔ برنامه عمل این آئین‌نامه هستیم و در آن، نقش دستگاهی کشور را که ذیل راهکارهای سند تحول بنیادین تعریف شده است، مشخص و تعیین کرده‌ایم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص آموزش هنرستانی، افزود: فلسفه و اهمیت مهارت‌آموزی در کلام رهبر انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است و ایشان تاکنون بارها بر یادگیری علم و عمل تأکید داشته و دارند لذا آئین‌نامه مذکور مطرح شد و به تصویب رسید.

وی با تشریح مواد مختلف این آئین‌نامه ابراز داشت: در ماده دو این آئین‌نامه، مسئله جذب هنرآموز و نیروی انسانی مورد نیاز مطرح شده و باید نیازسنجی ناظر به رشته و جنسیت به صورت دقیق مشخص شده و نقشه راه استان‌ها فراهم شود؛ در این ماده وزارت علوم مکلف شده است تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، نیروی مورد نیاز هنرآموز و استادکار را آماده سازی کند و وزیر ارتباطات مکلف شده تا سالانه حدود ۱۵ هزار معلم را جهت اقتصاد دیجیتال آموزش دهد و آماده کند.

کاظمی اضافه کرد: سازمان برنامه و بودجه، مکلف شده است تا تمهیدات لازم برای ساخت و تجهیز ۱۰۰۰ هنرستان را فراهم کند و با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس و مجمع خیرین، باید اهداف مورد نظر تأمین شود و بودجه مشخصی برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر بهره‌گیری از نوبت دوم و تکمیل ظرفیت هنرستان‌ها را نیازمند تحلیل دقیق دانست و گفت: چالش‌ها باید دقیقاً شناسایی شوند و برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای باشد که در نوبت بعد از ظهر بتوان از فضای کارگاهی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۴ باید ۲۵۰۰ هنرستان را در سطح کشور به عنوان هنرستان‌های تولیدی تعیین و برنامه عمل را متناسب با آن را تنظیم کنیم، تصریح کرد: درآمدهای حاصل از این کار را می‌توان برای ارتقا کیفیت مهارت‌آموزی و آموزش هنرستان‌ها مورد استفاده قرار داد؛ همچنین در قانون بودجه کشور تسهیلاتی برای اشتغال‌زایی تخصیص یافته است که زیرساخت آن مهارت‌آموزی است و ۱.۵ الی ۲ همت برای آموزش مهارت‌آموزی ویژهٔ هنرستانی‌ها تخصیص یافته است.

کاظمی اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین مواد آئین‌نامه مذکور این است که تلاش شده تا از ظرفیت دستگاه‌های دولتی استفاده شود و استان‌ها باید مبتنی بر طرح و پروژه زنجیره ارزش خود، مصوبه‌ای در شورای آموزش و پرورش داشته باشند تا ظرفیت دولتی استانی مورد استفاده قرار گیرد و رویکرد آمایش استانی مورد نظر باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش می‌تواند از ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای استفاده کند و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای نیز امکان تأسیس هنرستان غیردولتی را خواهند داشت و می‌توانند هنرستان وابسته ایجاد کنند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا