شهرستان ها

استانداران به مراکز اسناد نگاهی ملی و فرااستانی داشته باشند

همدان – رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: نگاه بدنه مدیریتی استان‌ها به خصوص استانداران به مراکز اسناد باید نگاهی ملی و فرا استانی بوده و در قواره یک نهاد ملی از آن حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، اشرف بروجردی پیش از ظهر شنبه در دیدار با استاندار همدان و در حاشیه مراسم تکریم و معارفه مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور به مرکزیت همدان؛ گفت: مراکز و مدیریت‌های منطقه‌ای و استانی، نماینده تمام و کمال آرشیو و کتابخانه ملی ایران در استان‌ها هستند و وجود این مراکز علمی و پژوهشی، افتخار استان‌ها است بنابراین استانداران و مجموعه مدیریت ارشد استان‌ها باید به این مراکز نگاه ملی داشته باشند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به جایگاه علمی، آموزشی و پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: در همه کشورها مراکز اسناد و کتابخانه ملی پایگاه قدرتمند فرهنگی و یکی از نمادهای تاریخی و علمی کشورها هستند.

وی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان مأمن اسناد مکتوب کشور و حافظه ملی ایران زمین از جایگاه خوبی در بین مجموعه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی برخوردار است که البته نیازمند توجه ویژه و حمایتی بیشتری است.

وی اضافه کرد: مدیریت‌های منطقه‌ای و استانی مینیاتوری از سازمان مرکزی هستند و تمامی خدمات کتابخانه ملی در مدیریت‌های منطقه‌ای ارائه می‌شود و این در حالی است که تمامی خدمات سازمان و مراکز کتابخانه ملی به صورت غیر حضوری انجام می‌شود.

بروجردی تاکید کرد: نگاه بدنه مدیریتی استان‌ها به خصوص استانداران به مراکز اسناد باید نگاهی ملی و فرا استانی بوده و در قواره یک نهاد ملی از آن حمایت کنند.

مراکز سازمان اسناد و کتابخانه ملی در هر استان محل رجوع محققان و تاریخ پژوهان ملی و بین المللی هستند بروجردی وجود مراکز سازمان اسناد و کتابخانه ملی در هر استان را از افتخارات آن استان برشمرد و افزود: این مراکز باعث افتخار استان‌ها است چرا یکی از پایگاه‌های حافظه ملی و میراث مکتوب کشور در آن استان قرار گرفته است و اینها پایگاه‌های محکم سندی و محل رجوع محققان و تاریخ پژوهان ملی و بین المللی هستند.

وی با اشاره به اهمیت اجرای تاریخ شفاهی در دستگاه‌های دولتی افزود: تاریخ شفاهی موضوع بسیار مهمی است و تاریخ محفوظ در سینه‌ها باید ثبت و منتشر شود.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی طبق قانون موظفند تاریخ شفاهی خودشان را بر اساس استانداردهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ثبت کنند و امیدواریم این طرح در استان‌های غرب کشور که منابع بسیار خوبی برای تاریخ شفاهی دارند زودتر عملیاتی شود.

استاندار همدان نیز همدان را یکی از مراکز اصلی فرهنگ و تمدن کشور از گذشته تا امروز خواند و گفت: عنوان پایتخت تاریخ و تمدن برای همدان نشانه قدمت و سابقه بزرگ فرهنگی و تاریخی همدان از گذشته تا امروز است.

سیدسعید شاهرخی افزود: استان همدان در حوزه فرهنگی از جایگاه بسیار تأثیرگذاری در کشور برخوردار است و باید همه ما در جهت اعتلای نام همدان تلاش کنیم.

وی گفت: از حوزه اسناد و کتابخانه ملی استان که نقش اساسی در حوزه تاریخی دارند حمایت می‌کنیم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا