شهرستان ها

امسال۶۰میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی در زنجان انجام شده است

زنجان-استاندار زنجان گفت: این استان در بهبود محیط کسب و کار رتبه سوم کشور را دارد که بر این اساس در نیمه نخست امسال ۶۰ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی در استان صورت گرفت. 

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی شامگاه شنبه در نشست شورای اداری استان زنجان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: این استان در بهبود محیط کسب و کار رتبه سوم کشور را دارد که بر این اساس در نیمه نخست امسال ۶۰ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی در استان صورت گرفت.

وی افزود: در دولت سیزدهم ۱۱۰ هزار میلیارد ریال در کشاورزی این استان سرمایه گذاری شده و ارزش صدور پروانه‌های بهره برداری در بخش صنعت نیز به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه استفاده سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب پساب در زنجان برنامه‌ریزی شده است، گفت: در رابطه با پسماند روی نیز قرارگاه امام حسن (ع) متولی این امر است و امیدواریم که به‌زودی فرایند انتقال انجام شود.

افشارچی افزود: در سفر قبل در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان توانی نداشتیم ولی امسال به ۹۳ شرکت ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارائه و به آنها زمین اختصاص داده شده است. همچنین در همین حوزه سکوی ابری هوش مصنوعی افتتاح شد که سبب اتفاق بی‌نظیری در منطقه شمال غرب کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته بزرگترین پروژه شفافیت در پروژه حکمرانی در زنجان اجرا شد، افزود: فرایند عرضه نان پروژه‌ای بود که زنجان در آن سربلند بود و این امر در حوزه تولیدات پروتئینی نیز انجام شد.

استاندار زنجان گفت: در حوزه صنعت هدف‌گذاری تولید ناخالص ملی ۲.۵ همت بود که از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ به ۱۳.۵ همت سرمایه‌گذاری رسیده و همین میزان سرمایه‌گذاری را در بخش معدن داشتیم که میزان سرمایه‌گذاری این بخش به ۴۵۰ میلیارد هدف‌گذاری شد.

افشارچی با بیان اینکه زنجان یکی از پایین‌ترین نرخ‌ها را در بخش بیکاری داشته و نرخ مشارکت اقتصادی به بالای ۵۰ درصد رسیده و در شاخص امنیت فضای کسب و کار رتبه ۳ کشور را دارد که نشان از امنیت استان برای سرمایه‌گذاران است، افزود: در شش ماهه اول امسال ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در استان ثبت شد.

وی با تاکید بر اینکه آب دغدغه مهم استان است و نیاز است که انرژی بیشتری در این حوزه گذاشته شود، ادامه داد: امسال سد بلوبین آبگیری شد و امیدواریم سال آینده سد مراش نیز به این مرحله برسد.

استاندار زنجان گفت: در راستای حل مشکلات آبی باید در خدابنده فاز مطالعاتی و در زنجان سد بعثت و در طارم سد کلوچ شروع به کار کند تا استان زنجان عقب‌افتادگی کنترل آب سطحی را جبران کند که در این راستا مدول دوم فاضلاب شهری افتتاح شد که بازتخصیص آن به صنایع انجام می‌شود.

افشارچی افزود: در حوزه زیرساخت نیاز به کمک بودجه عمومی داریم هم در حوزه آب و هم در حوزه راه که هر دو برای توسعه کشاورزی و شهرستان‌ها نیاز است. یکی از این موارد این است که سد تالوار را زنجان ساخته ولی به حق آبه همدان محقق شده که انتظار می‌رود به زودی ۱۰ میلیون مترمکعب سهم استان در نظر و محقق شود.

وی ادامه داد: در جلسه پیگیری مسائل استان مصوبات بسیار خوبی داشتیم به طور مثال سد مشمپا تعیین تکلیف شد و رئیس‌جمهور دستور به اتمام دو خطه کردن تا پایان سال آینده داد.

استاندار گفت: در برخی شهرهای ابهر، خدابنده و خرمدره زمین برای ساخت مسکونی وجود ندارد که پیشنهاد می‌شود برای خاک درجه دو ممنوعیت‌ها برداشته شود. در ارتباط با تورم بخش مسکن بنگاه‌ها ملزم به ثبت اطلاعات معاملاتی شده و داشبورد استانی در نظر گرفته شود تا بتوان اتفاق‌ها را رصد و اقدام کرد؛ چرا که بسیاری مواقع قیمت‌سازی انجام می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا