شهرستان ها

امضای طلایی در ثبت شرکت‌های تعاونی در اصفهان حذف می‌شود

اصفهان – مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: امضای طلایی با توجه به راه‌اندازی سامانه جامع و هوشمند ثبتی شرکت‌های تعاونی اصفهان و اتصال این سامانه به ثبت شرکت ها حذف می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کامران کلانی صبح پنجشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، ضمن تبریک این هفته به همه فعالان حوزه تعاون با بیان اینکه دو رویداد مرتبط با بحث تعاون در سطح ملی و بین‌المللی داریم، اظهار داشت: هدف از نامگذاری هر دو رویداد ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و ارتقای موفقیت‌های این بخش بوده است.

وی با بیان اینکه تعاون یکی از مهم‌ترین راه‌های اشتغال زایی است، ابراز داشت: تفاوت بخش تعاون با دیگر بخش‌ها استفاده از ظرفیت‌های مردمی و انجام فعالیت اقتصادی در کنار فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه کشورهایی که دارای توان اقتصادی بالایی دارند، شرکت‌های تعاونی فعال نیز دارند، گفت: ۱۰ درصد از اشتغال دنیا در بخش تعاون ایجاد شده و در کشور ۶ دهم درصد سهم اشتغال بخش تعاون است.

وی با بیان اینکه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی اقتصاد سه بخش دولتی، بخش خصوصی و تعاون را شامل می‌شود، افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید سهم تعاون در اقتصاد کشور ۲۵ درصد باشد که این میزان تاکنون تنها به میزان یک پنجم محقق شده است.

کلانی با بیان اینکه حاکمیت مردم بر سرنوشت خود و شراکت مردم در اقتصاد در کشور آنطور که باید محقق نشده است، ادامه داد: اصلی ترین دلیل این ناکامی قرار داشتن ۸۰ درصد از اقتصاد کشور در دست دولت است و باید در این زمینه به دموکراسی اقتصادی توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه در فرهنگ عمومی مردم در زمینه تعاون نیز کار جدی انجام نشده است، ابراز داشت: در این زمینه نیز دولت‌ها کم کاری داشته اند و بر روی سرمایه اجتماعی برنامه جدی نداشته اند.

کلانی با اشاره به اینکه آموزش و فرهنگ سازی تعاون در دستور کار قرار داشته است، افزود: ایجاد اندیشکده تعاون و راه‌اندازی مراکز نوآوری تعاون از اقدامات خوب اجرایی شده در سال گذشته بوده است.

افزایش ۵۰۰ درصدی سرمایه گذاری در بخش تعاون اصفهان

وی با بیان اینکه افزایش ۵۰۰ میلیارد تومانی سرمایه گذاری را در سال گذشته در حوزه تعاون داشته ایم، افزود: پرداخت تسهیلات نیز توسط بانک توسعه تعاون افزایش سه برابری داشته است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان‌ها می‌توانند بدون حضور در مزایده طرح را بگیرند، گفت: در حال حاضر در استان اصفهان ۹ تعاونی توسعه و عمران شهرستانی داریم که نیم درصد از آمار کشوری است.

وی با بیان اینکه عدم شفافیت در زمینه فعالیت شرکت‌های تعاونی را در استان اصفهان داریم، گفت: این امر در تعاونی‌های بخش مسکن بیش از دیگر شرکت‌ها دیده می‌شود که در این زمینه رفتارهای سلیقه‌ای دخالت داشته است.

کلانی با بیان اینکه برای حل این مشکل سامانه جامع و هوشمند ثبتی تعاون را در دستور کار قرار داده‌ایم که این سامانه به سامانه ثبت شرکت‌ها متصل خواهد شد، گفت: در این شرایط امضای طلایی از بین می‌رود و نظارت الکترونیکی خواهد شد.

فعالیت ۳۳۹۹ شرکت تعاونی در اصفهان

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار و ۳۹۹ تعاونی فعال در استان اصفهان داریم، ابراز داشت: ۵۹ هزار و ۴۲۳ نفر در این شرکت‌ها فعالیت دارند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: دلیل اشتغال پایین در شرکت‌های تعاونی در اصفهان این است که بسیاری از این شرکت‌ها دانش بنیان هستند که با نیروی کمتری کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۱۲۱ تعاونی با بیش‌از دو هزار اشتغال زایی داشتیم، گفت: از ابتدای سال نیز ۵۲ طرح جدید تعاونی در استان اصفهان به بهره برداری رسیده است.

کلانی در ادامه در حوزه میزان اشتغال در استان اصفهان ابراز داشت: باید توجه داشت که استان اصفهان از ۶ استان دیگر به این استان مهاجرت می‌کنند، از سوی دیگر نیز شیوع کرونا را داشتیم که چالش‌های فراوانی را برای بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام اتاق بازرگانی اصفهان استان اصفهان در زمینه بهبود فضای کسب و کار ۶ رتبه ارتقا داشته است، ادامه داد: باید توجه داشت که این ارتقا در شرایطی اتفاق افتاده که قوانین سختی داریم اما موفق عمل کرده‌ایم.

مهاجرت نخبگان از اصفهان

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان از ظرفیت بالایی در زمینه نیروی انسانی داشته است، گفت: استفاده از ظرفیت این افراد آنطور که باید انجام نشده و شاهد مهاجرت بسیاری از نخبگان استان طی سال‌های اخیر بوده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته در کارگروه رفع موانع تولید مشکل بیش‌از ۶۰۰ واحد تولیدی در استان برطرف شده است، اضافه کرد: این آمار قابل توجه است.

کمبود نیروی کار ماهر در اصفهان

کلانی با بیان اینکه در استان علیرغم نیروی انسانی خوب با کمبود نیروی کار ماهر روبه‌رو است، ادامه داد: در این زمینه برنامه‌ریزی بلند مدت با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار داده‌ایم، ضمن اینکه طرحی را نیز با همکاری دانشگاه آزاد خوراسگان و اتاق بازرگانی در دستور کار است که دانشجویان همزمان با تحصیل در بنگاه‌های اقتصادی هم شاغل می‌شوند.

تکمیل می‌شود…

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا