شهرستان ها

ایجاد کمیته و سایت شفافیت برای ارزیابی عملکرد اعضای شورا

رشت- نامزد ششمین دوره شورای شهر رشت با اشاره به تشکیل کمیته و سایت شفافیت در شورا و شهرداری، گفت: مقابل انتصاب افراد غیر متخصص می ایستم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سید جواد اسحاقی نامزد ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر رشت است که در چالش شفافیت و شایستگی که توسط جنبش ازما با همکاری خبرگزاری مهر اجرا می‌شود، شرکت کرده است.

وی پیگیری کمیته شفافیت و راه اندازی سایت شفافیت شورای شهر رشت، رفع مشکل پسماند و آلودگی‌های ناشی از آن و حل مشکل ترافیک و ساماندهی به وضعیت ابنیه تاریخی این شهر را بخشی از برنامه‌های چهار ساله خود در صورت ورود به شورای شهر رشت اعلام کرد.

*هدف‌گذاری‌ها، برنامه‌ها و اولویت فعالیت‌های شما در دوره جدید شورا چیست؟

پیگیری کمیته شفافیت و راه اندازی سایت شفافیت شورای رشت رفع مشکل پسماند و آلودگی‌های ناشی از آن حل مشکل ترافیک و ابنیه تاریخی…

*شهرداری‌ها هم اکنون با مشکل درآمد مواجه هستند، برنامه‌های شما برای ایجاد درآمد پایدار چیست؟ و چه برنامه‌ای برای حذف هزینه‌های غیر ضروری و اختصاص آن به اقدامات عام‌المنفعه برای برخورداری یکسان همه مردم دارید؟

قطعاً یکی از برنامه‌های مهمی که باید طی سال‌های گذشته اعضای شورای شهر به دنبال آن بوده و به ثبات خوبی در این زمینه می‌رسیدند ایجاد مولفه‌هایی برای کسب درآمد پایدار در شهر رشت بود که متأسفانه آمارها نشان می‌دهد در این زمینه اقدامات تأثیرگذاری انجام نشده است.

باید بتوانیم از ظرفیت‌های عظیم موجود در رشت، منابع درآمدی پایداری ایجاد کنیم و در همین راستا ابتدا با پایش نیروهای شهرداری رشت و بکارگیری نیروهای متخصص در پست‌های مناسب خود با توجه به ویژگی‌های شهر رشت، توسعه صنعت توریسم، ایجاد بازارچه‌های محلی و استفاده از ظرفیت اکوتوریسم رشت در عین حال استفاده از سازمان‌ها و گروه‌های مردم نهاد در همه بخش‌ها برنامه دقیق و درستی تهیه و تدوین و سپس اجرا کنیم.

*شهرداری‌ها در دوره‌های اخیر برای جذب نیروهای خاص همیشه تحت فشار اعضای شورا بوده‌اند، چه برنامه‌ای برای این موضوع دارید که جذب نیرو از مسیر سفارش و فشار خارج و مبتنی بر مراحل قانونی و ضوابط شود؟

استفاده از افراد ناکار آمد و غیر متخصص بر اساس سفارش از داخل و خارج این سازمان در بخش‌های مختلف شهرداری رشت طی سال‌های گذشته به ویژه چند سال اخیر آسیب‌های فراوانی به حوزه مدیریت شهری رشت وارد کرده که باید این انتصابات ساماندهی و بر اساس شایستگی افراد باشد.

در همین راستا با توجه به پاسخ سوال قبل، پایش نیرو و در بعضی از موارد حذف نیروهای غیرکارآمد و سفارشی و تصویب قوانینی در جهت جلوگیری از انبساط بی جهت شهرداری می‌تواند راهگشا باشد که برنامه‌های بوده که بعد از حضور در شورای شهر رشت به صورت جدی آن را پیگیری می‌کنم.

*در دوره قبل در بسیاری از شهرها اعضای شورای شهر با چالش‌ها و مشکلات مختلفی از جمله تخلفات مالی و … مواجه شدند که انتقاد مردم را نیز در پی داشت. تحلیل شما از چرایی وقوع این چالش‌ها چیست؟

عدم وجود شفافیت و اتاق شیشه‌ای باعث ایجاد فساد در شهرداری‌ها شده که با ایجاد کمیته شفافیت این مشکل را برطرف خواهیم کرد. اعضای شورای شهر باید بدانند که عملکرد آن به صورت دقیق مورد نظارت و بررسی قرار می‌گیرد. لذا با ایجاد کمیته شفافیت و راه اندازی شفافیت در شورای شهر رشت قطعاً اجازه این کار به اعضا داده نخواهد شد.

*چه برنامه‌ای برای برون رفت از مشکلات و چه راهکاری برای نظارت مؤثر بر عملکرد اعضای شوراهای اسلامی شهر در دوره جدید دارید تا به بهترین عملکرد شورا منجر شود؟

در پاسخ به قسمت نخست سوال می‌توانیم با استفاده از کارشناسان خبره معضلات و مشکلات شهر شناسایی و با بهره گیری از توانمند و فکر خلاق جوانان و کارشناسان راهکارهای لازم برای برون رفت از این وضعیت را پیدا و عملی کنیم.

در پاسخ به بخش دوم سوال که مربوط به نظارت بر عملکرد اعضای شورای شهر قطعاً ایجاد کمیته شفافیت می‌تواند راهگشا باشد با این توضیح که تمام تصمیمات، آرا و عملکرد اعضای شورا و شهرداری به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار گرفته و مردم خود اقدامات صورت گرفته را ارزیابی می‌کنند.

*چه برنامه‌ای برای شفاف‌سازی امور و اطلاع‌رسانی مستمر به موکلان دارید تا شهروندان بدانند که نمایندگانشان چه فعالیت‌هایی را در پارلمان شهری دنبال کرده‌اند؟

این مبحث بسیار گسترده بوده ولی به صورت خلاصه می‌توان گفت برای شروع باید سایت شفافیت راه اندازی شده و دارایی‌های اعضا شورا مشخص و در اختیار عموم قرار گیرد. تا وضعیت قبل و بعد از اتمام حضور اعضای شورای شهر در این مسند مورد ارزیابی عموم شهروندان باشد.

*چه سازوکاری برای دریافت خواسته‌ها و نظرات مردم و همچنین ارتباط با نخبگان و استفاده از نظرات کارشناسان در نظر دارید؟

ایجاد پلتفرمی آنلاین در شورا برای جمع آوری خواسته‌ها و نظرات مردم و پیگیری و تحلیل آنها به صورت شفاف و داشتن قابلیت پیگیری از سوی شهروندان، استفاده از نخبگان برای تمام مشکلات شهری و دعوت از آنها برای نظارت بر تصویب قوانین و همچنین اجرای آن بخشی از برنامه‌هایی است که با حضور در شورای شهر انها پیگیری و اجرایی می‌کنم.

*میزان هزینه شما در انتخابات چقدر است؟ و توسط چه کسانی تأمین می‌شود؟

هزینه مدنظر حدود ۸۰ میلیون بوده و توسط خودم با کمک دوستان تأمین می‌شود که در نهایت باید بازگرداننده شود.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا