شهرستان ها

بستر صادرات در میاندوآب فراهم نیست/بروکراسی مانع سرمایه گذاری

ارومیه – امام جمعه شهرستان میاندوآب از نبود بستر صادرات در این شهرستان گلایه کرد و گفت: نبود زمینه لازم برای رونق صادرات از موانع تولید در این شهرستان به شمار می رود.

حجت الاسلام حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص موانع و مشکلات پیش روی تولید و صادرات در این شهرستان مرزی اظهار کرد: به دلیل نبود بستر صادرات صنایع مختلف از جمله صنعت فرش با وجود ظرفیت و پتانسیل بالا در کشور از صادرات سهم ناچیزی دارد.

وی با بیان اینکه کشورهای عراق و ترکیه در همسایگی آذربایجان غربی به راحتی از موانع صادراتی بهره برده و سهم بالایی در صادرات محصولات به خصوص فرش را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: در میاندوآب صنایعی مثل فرش بافی از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و پتانسیل خوبی برای صادرات دارد ولی موانعی زیاد پیش روی صادرات این صنعت را شاهد هستیم، در حالی که عراق و ترکیه و به راحتی محصولات خود را صادر می‌کنند.

حجت الاسلام حسن زاده با تاکید بر همکاری و فعالیت بیشتر گمرکات و بازرگانان میاندوآب برای رفع موانع تولید و صادرات عنوان کرد: گمرک و بازرگانان شهر و کشور اگر بخواهند تولید کشور سامان پیدا کند باید زمینه صادرات فراهم باشد.

اختلافات سیاسی در میاندوآب مانعی بر روند توسعه شهرستان به شمار می‌رود

امام جمعه میاندوآب با بیان اینکه زیرساخت‌ها و تسهیلات باید در زمان کمی به تولیدکننده برسد ولی با پیچیده شدن بروکراسی اداری مشکلات برای تولید کننده بیشتر می‌شود، ادامه داد: برخی از اختلافات سیاسی بین مسئولین از دیگر موانع تولید این شهر به شمار می‌رود.

حجت الاسلام حسن‌زاده گفت: در گذشته شهر ما دو نماینده در مجلس داشت، در برخی از ادوار مجلس مثلاً یک نماینده سرمایه‌گذار را پیدا می‌کرد و به میاندوآب می‌آورد ولی نماینده دیگر موانعی را ایجاد می‌کرد، میاندوآب یکی از بزرگترین شهرهای آذربایجان غربی است و در مرکز ترانزیتی و ما بین سه استان قرار دارد، اما با برخی از این کارها سرمایه‌گذار ضربه می‌خورد.

وی همچنین با بیان اینکه زمینه‌های خوبی برای فعالیت در بخش‌های مختلف مثل گردشگری و صنعت در میاندوآب وجود دارد، گفت: متأسفانه شهرک صنعتی شهر کوچک‌تر از شهرک صنعتی برخی از شهرها است، همین اختلافات سیاسی یکی از دلایل عدم رونق شهرک صنعتی شهر بوده که در ماه‌های اخیر اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است.

زیرساخت‌های برق و آب در بخش تولید فراهم نیست

امام جمعه میاندوآب عدم ثبات مدیریتی و تغییر پی در پی فرماندار و برخی مدیران را از دیگر موانع توسعه‌ای پیش روی میاندوآب ذکر کرد و افزود: طول عمر مدیریتی به خصوص فرماندار در این شهرستان کم است، فرماندار از زمان انتصاب باید زمانی را صرف شناختن منطقه کند تا در مرحله بعد بتواند به اقتصاد و تولید شهر کمک کند.

وی یادآور شد: ۵ فرماندار در این ۷.۵ سال تعداد زیادی است و همین موضوع از اقبال سرمایه‌گذار برای فعالیت در شهر جلوگیری می‌کند. چون به طور مثال به محض اینکه سرمایه‌گذار یا تولیدکننده با این فرماندار صحبت کرد، فرماندار بعدی منصوب می‌شود.

حسن‌زاده سومین مانع تولید شهرستان را اعطای تسهیلات بیشتر در شهرستان‌های اطراف عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین دلایل این مشکل نبود قدرت مدیریتی برخی از مسئولان در شهرهای کوچک است.

امام جمعه میاندوآب راه حل این مشکل را قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان در سطح کشوری دانست و گفت: نبود زیرساخت‌هایی مانند برق و آب بری امر تولید در این شهرستان موجب نگرانی بخش تولید شده است در حالی این خدمات باید در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد ولی با پیچیده بودن بروکراسی اداری این مشکلات برای تولید کننده بیشتر می‌شود، نه تنها برای زیرساخت‌ها بلکه برای شروع به کار تولید گاهی اوقات سرمایه‌گذار به خاطر این بروکراسی‌ها ۱۵ سال به مشکل بر می‌خورد. این دوندگی‌ها باعث خسته شدن تولیدکننده می‌شود و باعث شده بسیار این افراد به جای اشتغال به تولید سرمایه خود را در بانک تبدیل به سپرده کنند.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا