شهرستان ها

بلاتکلیفی مزمن در حوزه اجرا و نظارت، بلای جان صنایع چاپ و بسته‌بندی است

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران گفت: اگرچه وزارت ارشاد از اساس امکان مدیریت صنعتی را ندارد اما هنوز به‌طور خاص مشخص نشده که این عرصه باید به‌عنوان یک صنعت زیرمجموعه وزارت صمت باشد و یا به‌عنوان یک صنف، خود را زیررده نظارت‌های محتوایی وزارت ارشاد بداند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران:


به گزارش ایلنا از مشهد، کیوان کاشفی در تشریح وضعیت کنونی صنعت چاپ و بسته‌بندی و چشم‌اندازهای پیش روی این صنعت اظهار کرد: هم‌زمان با گسترش عرصه برای فعالیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، بخشی از صنعت چاپ به سمت نابودی رفته و امروزه به‌کلی از حوزه کنش‎گری و فعالیت خارج شده است.

وی افزود: صنعت چاپ و بسته‌بندی در سه عرصه نشر، تبلیغات و بسته‌بندی قابل‌طبقه‌بندی است و در حوزه‌های اول و دوم، به خاطر فراگیرشدن فضای مجازی و اطلاع‌رسانی‌های لحظه‌ای بر بستر شبکه‌های اجتماعی، شاهد هستیم که روزبه‌روز تیراژ روزنامه‌ها، جراید و نشریات در حال سقوط است و در شرایطی که گرانی کاغذ باعث افزایش قیمت تمام‌شده کتاب‌ها می‌شود، به‌موازات آن، تلویزیون‌های شهری هم رونق را از بازار چاپ بنر، کارت ویزیت، تراکت و آگهی‎ها می‌گیرند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رشد قابل‌توجه درآمدزایی صنایع چاپ در عرصه بسته‌بندی، خاطرنشان کرد: تنها عرصه در حال رشد که علاوه بر امروز، شرایط پررونقی برای آینده آن هم قابل‌تصور است، صنعت بسته‌بندی است که در آن، فعالان عرصه چاپ به‌عنوان یک حلقه واسط در زنجیره تولید عمل می‌کنند و از صنایع غذایی و دارویی گرفته تا تجهیزات صنعتی و زیرساختی خواهان استفاده از توانمندی فعالان صنعت چاپ هستند.

وی ادامه داد: صنعت چاپ ازجمله صنایعی است که ارتباط بی‌واسطه و مستقیمی با تکنولوژی دارد و فضا در آن به حدی رقابتی است که از تحریم گرفته تا مشکلات ارزی، به هر دلیل که تولیدکنندگان یک کشور از ماشین‌آلات به‌روز چاپ و بسته‌بندی محروم بمانند، به‌طورکلی از چرخه صادرات و کنشگری در بازارهای بین‌المللی حذف می‌شوند. در ایران هم تحریم‌ها بسیار آسیب‌زا بوده و به‌موازات عدم حمایت شاخص در سه دهه گذشته، بلاتکلیفی مزمن صنایع چاپ و بسته‌بندی در حوزه اجرا و نظارت هم مزید بر مشکل بوده است.

کاشفی در انتها با گلایه از سازش‌ناپذیری وزارت صمت و وزارت ارشاد تصریح کرد: در این رابطه، اگرچه وزارت ارشاد امکان مدیریت صنعتی را ندارد و تولیدکنندگان خواهان این هستند که به‌عنوان یک صنعت، خود را با استانداردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت تطبیق دهند، هنوز به‌طور خاص مشخص نشده که این عرصه باید به‌عنوان یک صنعت زیرمجموعه وزارت صمت باشد و یا به‌عنوان یک صنف، خود را زیررده نظارت‌های محتوایی وزارت ارشاد بداند.

وی تأکید کرد: توجه به زیرساخت‌های اقتصادی صنعت چاپ و بسته‌بندی می‌تواند رمز رونق این صنعت در آینده باشد و اگر از منظر درآمدزایی به واحدهای تولیدی فعال در این عرصه توجه شود، می‌توان به توسعه در آینده پیش‎رو امیدوار بود.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا