شهرستان ها

بهره‌برداری از طرح ۷۱ هکتاری نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت محلات

محلات- رییس اداره امور بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری محلات گفت:عملیات نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت در منطقه توتک در محدوده طرح ترسیب کربن محلات در وسعت ۷۱ هکتار به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، آتنا فرجی شامگاه یکشنبه در حاشیه بهره‌برداری از پروژه ۷۱ هکتاری نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت شهرستان محلات، اظهار کرد:
طرح ترسیب کربن انجام شده یکی از طرح‌های بیابان‌زدایی منابع طبیعی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنها طرح ترسیب کربن استان مرکزی در شهرستان محلات برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: اجرایی کردن این طرح با چند هدف از سال ۱۳۹۲ با مشارکت بهره‌برداران منابع طبیعی برنامه‌ریزی شده است و باید اذعان کرد بهره برداری صحیح از منابع موجود می‌تواند از بیابان‌زایی جلوگیری کرده یا روند آن را کند و جلوی فرسایش را بگیرد.

وی هدف از اجرای این طرح را کاهش دی اکسید کربن هوا و تولید علوفه با کیفیت بهتر اشاره کرد و گفت: گیاهان کشت شده می‌تواند در افزایش کیفیت علوفه منطقه مؤثر باشد و حفظ گونه‌های گیاهی دیگر و حفظ کیفیت مراتع از اهداف طرح ترسیب کربن محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته به منظور اجرای این پروژه در محدوده‌ای به مساحت ۷۱ هکتار، بیش از یک میلیارد تومان هزینه شد و از گونه‌های بسیار سازگار و کم‌هزینه و با نیاز آبی بسیار کم گیاه آترپیلکس استفاده شد.

فرجی گفت: در سال جاری نیز بالغ بر ۵۶۰ میلیون تومان اعتبار به منظور آبیاری تا پایان فصل خشک سال در نظر گرفته شده است که استقرار نهال آن بالغ بر ۸۰ درصد است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: این گیاهان برای استقرار نیاز به ۲ سال قرق همکاری و مشارکت بهره‌برداران دارد تا پس از آن بتواند علوفه باکیفیت و با پروتئین و انرژی خوب فراهم آورد.

وی اظهار کرد: بر اساس مطالعات علمی، ترسیب کربن گیاه آتریپلکس در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی حدود ۶۴ کیلوگرم در هکتار است درحالیکه ترسیب کربن گونه‌های بومی مرتعی حدود ۲۰ الی ۲۶ کیلوگرم در هکتار خواهد بود همچنین تولید پروتئین و انرژی گیاه آتریپلکس تقریباً دو برابر گونه‌های بومی است.

وی با اشاره به وجود دام مازاد ظرفیت در منطقه، ادامه داد: مشارکت بهره‌برداران در قرق می‌تواند منجر به احیای گونه‌های بومی می‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا