شهرستان ها

بیابان‌های نظرآباد و تالاب نیمه‌خشک صالحیه کانون ایجاد گرد و غبار

البرز – سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز گفت: بخشی از بیابان‌های نظرآباد و تالاب صالحیه کانون ایجاد گرد و غبار در البرز بوده که تنها راه جلوگیری از آن احیای این تالاب است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید درگی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات اداره کل ارشاد اسلامی البرز برگزار شد، در خصوص علت ایجاد پدیده گرد و غبار در تمام کشور و همچنین استان البرز اظهار کرد: بخشی از بیابان‌های نظرآباد و تالاب صالحیه کانون ایجاد این پدیده در البرز است که تنها راه جلوگیری از آن احیای تالاب صالحیه است که نیازمند وجود آب است.

وی با بیان اینکه از سالیان دور با بارندگی‌های مناسب، سیلاب‌های آبیک، هشتگرد، ساوجبلاع و نظرآباد به سمت این تالاب هدایت می‌شد، تصریح کرد: آبگیری خوبی را شاهد بودیم ولی ایجاد این زهکش بدون ملاحظات زیست محیطی منجر شد تا زهکش به سدی در مقابل هدایت آب‌ها به سمت پایین دست این زهکش شود. از طرف دیگر چرای بی رویه گله‌های رها شده شتر به صورت غیرمجاز در دشت‌ها و بیابان‌های نظرآباد از سوی استان قزوین منجر به از بین رفتن پوشش گیاهی و سست شدن ساختمان خاک و ایجاد گرد و غبار شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: علی رغم پیگیری‌های متعدد که منجر به صدور رأی از سوی مراجع قضائی مبنی بر ذبح شترها برای حذف آنها از منطقه، به دلیل تبعات اجتماعی آن، مسؤولان مربوطه به آن رسیدگی نکردند.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های دو ماهه اخیر منابع طبیعی و آبخیزداری استان، محدوده‌ای برای چرای این شترها اختصاص داده شده تا در یک مکان مشخص محصور شوند ضمن اینکه آب منطقه‌ای نیز آب مورد نیاز برای آنها را تأمین می‌کند تا این مشکل اساسی برطرف شود.

وی در خصوص احیای تالاب فصلی صالحیه در شهرستان نظرآباد، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند ۷۰ میلیون مترمکعب آب است که در حال حاضر این آب اصلاً وجود ندارد.

درگی ادامه داد: این امر برای زنده نگه داشتن حیات وحش مستقر در تالاب صالحیه در شمال زهکش ایجاد شده توسط جهاد کشاورزی قزوین نیازمند پنج میلیون مترمکعب آب هستیم که هنوز نتوانسته ایم آن را زنده کنیم.

وی با بیان اینکه این زهکش توسط استان قزوین و بدون در نظر گرفتن پیوست زیست محیطی با هدف کاهش میزان شوری خاک ایجاد شد، گفت: از استان قزوین آغاز و در البرز ادامه و به رودخانه شور منتهی می‌شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان اینکه این تالاب تنها تالاب فصلی البرز است، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد حق آبه این تالاب بایستی توسط استان قزوین تأمین شود و در البرز آب مشرف به این تالاب وجود ندارد که مستلزم برگزاری جلساتی فراتر از استان است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی در سال جاری پدیده گرد و غبار ناشی از کشورهای همسایه به خصوص عربستان است.

درگی بیان کرد: براین اساس ۲۴۰ میلیون هکتار از بیابان‌های کشورهای همسایه منشأ گرد و غبار است به طوریکه ۹۰ میلیون هکتار از بیابان‌های عربستان، ۲۴ میلیون هکتار از بیابان‌های عراق و بخش زیادی از اراضی سوریه منبع این گرد و غبارها می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه با دستور رئیس جمهور اقدامات خوبی برای کنترل و مقابله با این پدیده انجام شده و تفاهم نامه‌های خوبی با کشورهای همسایه داشته ایم تصریح کرد: پیش از این پدیده گرد و غبار و ریزگرد را فقط در استان‌های جنوبی شاهد بودیم ولی تغییرات اقلیمی به خصوص در منطقه خاورمیانه باعث شده که هم اکنون تمام کشور متأثر از این پدیده شوند.

وی با بیان اینکه دلیل بروز این پدیده در کشورهایی همچون سوریه و عراق وقوع جنگ‌های تروریستی می‌باشد، گفت: همچنین انفجارها و تردد ماشین آلات جنگی نه تنها موجب از بین رفتن پوشش گیاهی این مناطق شده بلکه منجر به بروز پدیده ریزگرد و آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: یکی دیگر از دلایل بروز از بین رفتن پوشش گیاهی و خشکسالی در کشورهای همسایه ساخت ۲۲ سد توسط کشور ترکیه بر روی رودهای دجله و فرات می‌باشد.

وی اظهار کرد: فقط حجم آب یکی از این سدها با حجم آب تمام سدهای ایران برابری می‌کند که نگه داشتن آب‌ها در ترکیه باعث ایجاد مشکل‌های عدیده ای در پایین دست به خصوص در کشور عراق شده است.

درگی درباره موضوع پساب خروجی از تصفیه خانه‌های شهرک‌های صنعتی استان تصریح کرد: متأسفانه موضوع تصفیه خانه‌های شهرک‌های صنعتی واقعیت تلخی است که وجود دارد و خروجی‌های پساب آن استاندارد نیست.

وی با بیان اینکه پساب شهرک صنعتی اشتهارد جلوی چشم مسؤولان این شهرک خارج می‌شود، گفت: فرایند استانداردسازی پساب از تصفیه خانه در شهرک انجام نمی‌شود و علیرغم انعکاس این موضوع به مسؤولان این شهرک صنعتی هیچ اقدامی برای رفع آن نکرده و موضوع به دستگاه‌های نظارتی منعکس شده است.

وی اظهار کرد: متأسفانه این پساب اراضی کشاورزی فراوانی که در این منطقه وجود دارد را آلوده می‌کند که محیط زیست به مسؤولان شهرک اخطاریه داده و در مراجع قضائی برای آن تشکیل پرونده انجام شده و در حال رسیدگی است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان کرد: از دستگاه قضائی می خواهپم همانطور که تاکنون مدافع محیط زیست بوده این دفاع را دوچندان کرده تا با صدور احکام بازدارنده مسؤولان را وادار به اجرای تکالیف قانونی شأن کنیم.

وی در خصوص مدیریت پسماند در استان البرز تصریح کرد: در طول سه هفته گذشته بیش از ۴۰۰ دستگاه خودروی حمل زباله به صورت شبانه روزی رصد و پایش شده که ۱۸۰ دستگاه مربوط به حمل نخاله ساختمانی و ۲۲۰ دستگاه پسماندهای شهری را حمل می کرده اند.

درگی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد این ماشین‌ها، زباله را به صورت غیراستاندارد حمل می‌کردند، متذکر شد: این ماشین‌ها یا پوشش نداشته اند و یا شیرابه آنها مدیریت نشده بود که در حال پیگیری هستیم ضمن اینکه جریمه و اخطار نیز دریافت کرده اند و حتی تعدادی نیز توقیف و به پارکینگ منتقل شده اند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا