شهرستان ها

تخریب و برج سازی در اطراف حرم شاهچراغ(ع) کذب محض است

شیراز- رئیس پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی گفت: موضوع تخریب پیرامون حرم مطهر شاهچراغ (ع) به هیچ عنوان مطرح نبوده و دروغ محض است.

به گزارش خبرنگار مهر، مصیب امیری بعد از ظهر چهارشنبه در نشستی خبری پس از بازدید میدانی خبرنگاران از بافت تاریخی شیراز بیان کرد: افرادی که از موضوع توسعه بافت پیرامونی حرم شاهچراغ آگاه هستند می‌دانند که قرار نیست فضایی در این مسیر تخریب شود و تبدیل به برج یا مجتمع تجاری شود.

امیری تاکید کرد: برخی از موضوعاتی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود صحیح نیست و موجب می‌شود که اطلاعات ناقصی در اختیار افراد قرار بگیرد.

به گفته مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: این تصمیم طی ۲۰ سال گذشته اتخاذ شده و مربوط به سالیان اخیر نیست.

امیری اضافه کرد: در جایی گفته شده که قرار است حرم شاه‌چراغ (ع) کل بافت ۳۶۰ هکتاری تاریخی شیراز را در بر بگیرد اما این موضوع به شوخی بزرگ شبیه است چراکه آن طرح در سال ۸۲ در مقیاس ۵۷ هکتاری تصویب شده اما در حال حاضر این طرح به معنای این نیست که در مقیاس ۵۷ هکتاری تخریبی صورت گیرد و فضاهای جدید ساخته شود.

وی در خصوص اتصال حرم های احمدی و محمدی (ع) بیان کرد: اگر قرار باشد اتصالی میان حرم های احمدی و محمدی (ع) صورت بگیرد باید مسیر اتصال این دو حرم ساماندهی شود تا بتوان از این ظرفیت برای توسعه گردشگری در استان فارس استفاده کرد لذا طرح اتصال دو حرم به معنای تخریب گسترده در شیراز نیست.

امیری تاکید کرد: در بافت تاریخی شهر شیراز نزدیک به ۱۲ هزار پلاک وجود دارد که نیاز به بازسازی و نوسازی دارد این در حالی است که بسیاری از این خانه‌ها توسط مالکان بازسازی شده‌اند.

این مقام مسئول معتقد است طی چند سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ خانه تاریخی ساماندهی و تبدیل به بوم گردی شده‌اند.

وی در خصوص هتل بین‌الحرمین که برای ساخت آن در سال ۷۴ هشت هکتار بافت تاریخی تخریب شده گفت: این محدوده سال ۷۴ تخریب شد تا محوطه‌ای را تحت عنوان دسترسی بین دو حرم ایجاد کند. ای کاش در همان زمان این اتفاق می‌افتاد و این دسترسی صورت می‌گرفت؛ متأسفانه این طرح سال‌ها رها شد و پس از اجرا هم مجتمع‌های تجاری، اداری و پارکینگ از ابتدا تا انتهای این مسیر ساخته شد.

وی اضافه کرد: ما حدود ۴۱۰ اثر تاریخی ثبت شده در مجموعه ۳۶۰ هکتاری بافت داریم و بسیاری از آثار تاریخی در شیراز مجموعه بافت تاریخی شیراز را پوشش می‌دهد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا