شهرستان ها

تدوین راهکارهای علمی برای برون رفت از بحران آب در اردبیل

اردبیل- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از ارائه راهکارهای علمی و فنی کوتاه ، میان و بلند مدت برای برون رفت از بحران آب اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی حیدری ظهر سه‌شنبه در نشست مشترک مدیران آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی اردبیل با مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل با تاکید بر ترویج فرهنگ‌سازی مصرف آب با استفاده از ظرفیت شبکه استانی صدا و سیما اظهار کرد: وضعیت منابع آب استان و میزان مصارف در بخش‌های مختلف مشهود و ملموس است و باید برای کمبود منابع آب اردبیل چاره‌اندیشی شود.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر بر اثر تغییرات اقلیمی و مصرف بی‌رویه آب با کمبود شدید منابع آب مواجه شده‌ایم و باید راهکارهای علمی و فنی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای برون رفت از این وضعیت را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه آبخوان دشت اردبیل با کسری شدید آب مواجه شده است، گفت: دشت اردبیل با کسری تجمعی ۷۸۰ میلیون متر مکعبی آب مواجه است و متأسفانه همه ساله به طور متوسط بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب به این کسری اضافه می‌شود.

حیدری با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و مراکز دانش‌بنیان برای ترویج مدیریت بهینه مصرف آب افزود: یکی از مهم‌ترین راهکارها برای عبور از چالش موجود همکاری و هماهنگی مستمر رسانه ملی با بخش آب است.

وی از آمادگی تیم کارشناسی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برای همکاری با رسانه‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی خبر داد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه تیم تحصیل‌کرده و توانمندی در بخش آب استان وجود دارد که آماده همکاری با برنامه‌های صدا و سیما جهت ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب در استان هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در ادامه استفاده از تجارب کشورهای موفق در امر مدیریت مصرف را یادآور شد و اضافه کرد: با مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط در سطح استان و همدلی و همراهی مردم، در صورت تداوم خشکسالی می‌توانیم آمادگی لازم را ایجاد و عملیاتی کنیم.

در این نشست مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل نیز با بیان خلاصه‌ای از نتایج نظرسنجی‌ها که از دغدغه مردم در مورد آب و خشکسالی حکایت دارد، بیان کرد: آمادگی داریم تا با تهیه و پخش برنامه‌های مختلف در حوزه مدیریت مصرف آب با استفاده از تیم‌های کارشناسی مجموعه‌های آب و خاک گام برداریم.

علی ملااحمدی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، برای ترویج فرهنگ‌سازی مصرف آب نیاز است که گام‌های مؤثرتری برداشته شود و باید با معرفی الگوی کشت کم آب طلب به کشاورزان و ترویج آبیاری نوین، راهکارهای صحیح مصرف آب را آموزش دهیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های صدا و سیما برای استفاده مطلوب در این زمینه در اختیار تیم‌های کارشناسی دستگاه‌های اجرایی در بخش آب و خاک است، تصریح کرد: با توجه به تاکید مسئولان ارشد کشور و لزوم رفع دغدغه‌های مردم، همه باید حداکثر تلاش خود را به کار گیریم.

خبرگزاری مهر

آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا